sketsa perjalanan

Wednesday, April 13, 2011

kisah semut hitam

merenung meja didepan.bertinggung dagu melihat semut semut yang merayap dengan displinnya.berbaris dengan fokos tujuan  sang permaisuri.diantara semut semut itu terperasan seekor semut hitam yang lain dari yang lain.Tubuhnya agak besar seolah dia adalah ketua tentera yang memberi arahan.

dengan zalimnya sebatang pen digunakan untuk mengeluarkan semut hitam dari barisan.Agak gelabah mencari arah.Gelas yang kehabisan air ditangkup.Semut hitam berligar ligar tidak keruan.
"hai semut hitam,izinkan aku menjadi zalim hari ini"

gelas diangkat.semut hitam ditelapak tangan.meneliti kakinya yang menerjang .kekuatan kamu hanyalah fokos permaisuri.Kamu hidup dan mati kerananya.kini kamu ditanganku.
"hai semut hitam.tahukah kamu bahawa gigitan kamu itu sakit,berbisa,dan aku ingin membalas dendam kepada kamu hari ini.."

sebatang pen mengganti pedang.badan semut hitam ditujah tujah.Terpelanting kepala dan anggota badan.Kini.ketua tentera sudah terima takdirnya....

Deretan semut tadi tidak memperdulikan lagi.Kekejaman yang direka dalam minda.tidak sampai kepada tingkah laku.semut hitam dilepaskan kembali kepada yang hak.kepada tanggungjawabnya.Tentu saja tidak ada keberanian membunuhnya walaupun ia memberi gigitan yang berbisa.luka yang tak nampak darahnya...

No comments:

Post a Comment