sketsa perjalanan

Tuesday, February 22, 2011

nilai seorang kawan

dulu gurau gurau apapun tak apa.waktu lapang kita santai restoran sebelah.minum dan cerita cerita.semua duka lara kita kongsi.dan habis disitu seperti selesai minum kopi.Ada masa kamu belanja ada masa aku yang buka dompet .Kita tak berkira.satu hati.satu kepala.

namun aku sedar kita tak setuju tentang satu perkara.politik.aku cuba hindarkan dari bercakap tentangnya.Kita pernah sentap bila bertengkar pasalnya.Aku dikatakan egen penfitnah dan kata katamu seolah aku seorang yang
tak pernah kenal agama.Kenapa?

Begitu hinanya aku di mata dan hati kamu.Sedangkan kita sama saja.Aku mengucap ayat yang sama seperti kamu.Bezanya keranakamu menutup hati kamu kepada kebenaran lainnya.Kamu berkiblatkan satu media.satu arah dan satu matlamat pejuangan orang lain.Berkobar kobar kamu menyampaikan ceramah seolah aku tak pernah faham pasal agama.

hari ini.yang aku mampu hanya sekadar senyum.maknanya aku masih seperti dulu.namun aku jauhi kamu kerana aku sayangkan kamu juga.jangan libatkan dengan hal yang tidak menguntungkan diri kita langsung.Apa yang kita dapat?apakah pengunduran hubungan sesama ihsan membuat kita lebih teguh.Aku perhatikan sahaja tingkah lakumu.Yang sefahaman dengan kamu itulah kawan mu sekarang.Aku? tak apalah...bukankah aku ini jahil...
lupakan yang suatu masa dulu kita pernah berkongsi masalah suka duka 

sendiri itu maknanya
lebih banyak melihat diri sendiri.kebenaran bertapak dalam kesepian
cahaya menyelinap dalam titis air mata
sendiri itu mendamaikan
lebih baik begini sahaja



No comments:

Post a Comment