sketsa perjalanan

Thursday, October 6, 2011

azah rohaizah

kekadang alam pun menendang songsang
damai namun hati berkecai
dengan laut.dilontarkan kerinduan yang parah
didada menahan gelora tak sudah
hati menyita derita
dengan huluran pasrah

dia kawanku disana
yang sesekali terdengar
yang seringkali menjerit
cinta yang pergi
cintanya yang bertandang
yang tidak hilang..





semalam aku copy & paste puisi dari blog Birusaga, konon2 dia tulis untuk aku...hehehe perasan ya amat...aku pun tak tahu lah kenapa..setiap bait atau ayat yang keluar dari tulisan dia macam ada kena mengena je dengan kisah hidup aku..macam dia tau tau jer...sebijik2 tepat..sampai aku rasa aku tak payah lah susah susah menulis, copy & paste jelah tulisan dia...( hoho jangan marah fre da.. )

meh aku buat ulasan pasal sajak dia tu..sementelah seminggu dua ni aku emo lebih..entah lah..susah nak cerita derek ni..kalau berkias tu senang sikit..nasib la kan..yang berkenaan tu kalau faham tu faham lah, kalau tak, tak dapek den nak nolong.

kekadang alam pun menendang songsang
seperti remaja lain, aku juga punya kekasih hati..kerana keadaan kami terpisah..berpisah bukan kerana benci atau marah tapi kerana sistem perhubungan yang sukar pada zaman itu..( macam la zaman batu ) atas beberapa sebab yang rumit aku pasrah menerima orang lain dlm hidup aku, kemudian dia juga menuruti jejak ku...y
begitu lah songsang nya perjalanan ...

damai namun hati berkecai
setelah punya pasangan masing masing kami bertemu dalam damai..aku kenal baik isteri nya malah sangat ku sayangi..

dengan laut di lontar kan kerinduan yang parah
tak perlu lagi dikenang perkara yang sudah2...habiskan tamatkan..noktah!

di dada menahan gelora yang tak sudah
malang nya bahtera ku tidak setabil..nakhoda ku tempat aku bergantung hidup dan bergantung harap amat rapuh dan goyah

hati menyita derita
aku hanya mampu bertahan dan bertahan demi zuriat dan demi janji bahawa aku hanya mahu belayar hanya sekali!

dengan huluran pasrah
...............................................

dia kawan ku disana
ini kata fre da

yang sesekali terdengar
yang sesekali menjerit
cinta yang pergi
cinta nya yang bertandang
yang tidak hilang...

begitu lah sakit nya jiwa ku, sama sakit dengan tulang ku menjerit..sewaktu sel barah meratah, nakhoda ku memang tidak endah malah beralih arah...aku bagai pokok yang patah, tidak berdaun dan berdahan lagi, yang tinggal hanya akar menyusur bumi..mencari air menyambung hayat...
( jika sudi untuk menyiram, siram lah dengan kasih sayang..
walau tumbuh subur tidak mengapa..
hanya untuk ku berhibur..
tempat ku berteduh
menanti waktu tirai usia ku berlabuh..)

p/s bisa sungguh rasa nya sakit tulang ku..di waktu2 begini ingin sangat rasa nya ada yang mengurut atau memicit atau setidak tidak nya mendengar keluh kesah ku..tapi what to do..yup what to do...

4 comments:

  1. anda berjaya membuat aku dalam perasanan....

    azah hidup ni simple saja
    rasa sukar bila ada benda yang kontra dalam kemauhan hidup...
    tidak semua ia berhak menikmatinya.ada masanya kita temui ganjaran dari sudut yang lain....ok..la la la la..(aku tak pandai,cuma tunjuk2 pandai)

    ReplyDelete
  2. hehhehehe
    aku ketawa tegolek golek pagi2 ni...tak sangka seorang yang puitis rupa nya lucu macam Saiful Apek..

    tq fre da
    aku tau tu, aku sebenar nya kuat...lallalala ( saja jer tunjuk2 tak kuat mintak perhatian..hhahha )

    ReplyDelete
  3. Hidup terus hidup.life goes on

    ReplyDelete