sketsa perjalanan

Monday, November 14, 2011

laut


kadang aku merasa laut itu adalah aku

tenang.
bergelora
dalam
terdalam
ditepian
hanya berani memuja buih buih dalam pandang
yang selalu hilang dalam gengaman

Laut,
aku mahu mengapong didadamu
jangan tenggelamkan aku
aku belum masanya tak ingin lemas di hatimu

aaaa sajak apakah ni...
?????????????????

Wednesday, November 2, 2011

Melangkah relung

Masanya kan tiba
Percubaan yg kian lesu
Menapak kebumi
Mencium harum bunga rumput
Menghirup nafas segar
Kejantung ,

Relung memagari
Bagai sebati darah dan daging
Perasaan sayang dan kasih
Dalam diam
Bagai pembunuh dalam bayang
Dalam terang terhuyung hayang
Dalam tenang daun muda berguguran

Diluar sana
Dia tetap dia
Dingatannya tetap sama
Wajah yang serupa
Walau tidak tertulis dalam suratannya.

Sunday, October 30, 2011

sesekali



aku menulis bila aku mahu jeritanku didengari
biar gemanya meruntuh diruang maya
hilang diri dalam lamunan dihujung sepi
reda dalam jiwa yang bergelora
melambung ombak rindu yang tak kesampaian

sesekali melihat kamu
yang bukan milekku
berkali kali aku memohon diri
melupakan dan buangkan kenangan
jangan disimpan
jangan diingat
biarkan ia hilang bagai debu diarus angin berlalu

Wednesday, October 26, 2011

jangan peduli

siang yang terbeban
ingin berpanjangan malam dihujung kelam
sembunyi segala rasa
dalam mimpi indah
jangan peduli aku
bila diam dan hilang
dalam pandangan
dalam terang

Monday, October 24, 2011

politik dan keluarga


tidak dinafikan pengaruh politik mmemang menhantui sesiapa saja.Tidak kira apa peringkat pemikiran usia.kecual mereka yang mengambil sikap 'malas'dan 'bosan' dengan rentak yang yang hilang irama tarinya itu.Tidak kira menyebelahi sesiapa politik itu tetap bermain diminda dan menjadi sebahagian dari apa yang difikirkan seharian.

Dikampung kampung ramai yang buang buang masa bercakap mengenainya.Sinonim kedai kopi tidak lari dari mencaci pemimpin yang bukan berpihak kepadanya.Malah surau dan masjid juga sudah sebati dengan aktiviti "tak sayang mulut"ni.tanpa memikirkan dosa pahala yang telah tertulis.Sia sia sahaja amalnya menunduk diri kepada Allah sedangkan sesama manusia tidak dijaga hubungan baiknya.

Dalam keluarga seorang ayah biasanya mampu menundukkan hati keluarganya dengan berpihak kepada siapa.Namun pemerhatian agak ketara kiranya ia menyokong kepada pembangkang.seluruh ahli keluarga bangun dengan semangat dan menyuarakan pendapat mereka dimedia media sosial dengan beraninya.Tanpa memperdulikan asas kesenangan pendidikan dan nikmat yang mereka kecapi tanpa menyusahkan ibubapamereka.Begitulah anak muda sekarang.pemikiran ikut ikutan dari bara kemarahan seorang yang lama mengecapi hidup damai ditanah air sendiri.

Agak sedih kerana percanggahan politik ini membuat hubungan kekeluargaan menjadi dingin.Adek dan abang bergaduh asalkan berjumpa.Tak hairan suami dan isteri juga terseret kepada perceraian kerana mempertahankan ideologi masing masing.Kawan juga tidak ketinggalan.Hanya yang matang sahaja perkara ini dapat diatasi dengan sebaik mungkin.

Saya tertanya diri sendiri.menyokong pihak tertentu yang jelas ingin menghuruharakan suasana yang aman damai sebelum ini.apa yang kita dapat.Mereka tetap diatas.Kita tetap terguling guling dibawah.suatu masa yang ditentukan anda pergilah mengundi.sokongan ditangan anda.

Saya setuju dengan kata kata keras suami saya"kalau nak cakap pasal politik,jangan datang kerumah atau balek"

bershukur..
freda...

Sunday, October 23, 2011

Rupa yang tiada...

Pecah dada terlerai jiwa
Jeritan bergema selautan diangkasa
Payah kukira menapak bahagia
Intan permata kabur sinarnya

Jauh Berpaling jauh sayunya
Tekad waspada batasi sempadan
Jenuh mengharap luahan panglima
Berani diluar sembunyi bayangan

Mimpi maya lena yang Panjang
Tersedar dalam selimut usang
Terjaga menghimpun kenangan semalam
Semuga redha dalam kenangan

Wednesday, October 19, 2011

Politik

Terheret dalam kemelut yang kalut dengan ragam belut belut.Membicarakannya seringkali tergaris kekecewaan yang bagai tiada penamat.
Dari peringkat sekolah hingga ketahap cerdek pandai,masing masing dengan andaian sendiri dan hukum hakam yang telah diacuankan mengikut pemahaman yang telah diracuni..

Kadang menjadi risau.Risaukan kebangkitan arus yang menolak aliran.mengalir ke simpang simpang yang menyesatkan.Media berperang menegakkan kebenaran dan media juga menjadi pengukur kebenaran itu.Kecelaruan yang berterusan menjadikan sebati dalam pemikiran yang masih dalam perkiraan.dan terumbang ambing.

Maka golongann inilah lah yang menjadikan satu puak yang bosan.Bosan dengan apa apa yang berlaku dan berfungsi sebagai "tunggu dan lihat".Mereka tidak berbuat apa apa kecuali berkata" inilah melayu dengan kemelayuannya.. Melayu yang mampu sekadar pertengahan sempurna..hanya menuding dan mencebik kearah yang dikatakan ...perosak bangsa sendiri..iaitu ketuanan melayu yang hilang songkok dan digadaikan dengan topi yang murah dan berlebel apa sahaja.

Golongan ini berada diantara kita...bukan sedikit.kekecewaan mereka berbaloi dengan kemenangan perang saraf pihak lawan.Penangan penalti yang disengajakan masuk dalam gol sendiri...Siapa yang bertepuk tangan...

Dengan apa yang ada.khudrat yang bernafas.maka sama samalah kita melihat kedalam anak mata anak anak kita...Jangan kita dipersalahkan kerana kuasa yang ada tidak direbut kerana marahkan nyamuk kelambu hendak dibakar...nyamuk boleh dilupus dengan kemudahan teknologi...dan penolakkan akar umbi...kelambu yang terbakar boleh menyemarakkan kehancuran ..yang tidak boleh dikembalikan lagi..kalau nasi menjadi bubur...boleh lagi dimakan.kalau nasi berbau hangit dan tengit..maka lihatlah saja ia terbuang dengan rasa yang amat kesal......

Sekian..
Freda..

Monday, October 17, 2011

aku dan kesepian


kadang kadang bagaikan menjerut
ruang nafas yang terbuka.
seakan biar kaku disini.

biar aku selamanya
bermain dengan sunyi
dan jangan peduli

kadang kadang.sepi itu guru
menunjuk petunjuk dikala berdiam
melihat terang .kerdilnya kejadian
aku disisiMu Tuhan.....

didekasi buat teman sakatku...AZAH ROHAIZAH...

Sunday, October 9, 2011

masa..kini bukan lagi milek bersama


terasa..tersedar..terkeliru..
khayalan belum pulih
seperti membuai diawan biru
rasa indah hanya bergelumang dengan awan hitam
merintik ..menghujani ..membasahi..
yang akhirnya tenggelam dalam kesedaran
timbul dalam kekeliruan.
saat aku menoleh.
kau sudah jauh berlalu.
lalu aku termanggu
melihat masa yang kabur.
dan TERKUBUR..

Thursday, October 6, 2011

azah rohaizah

kekadang alam pun menendang songsang
damai namun hati berkecai
dengan laut.dilontarkan kerinduan yang parah
didada menahan gelora tak sudah
hati menyita derita
dengan huluran pasrah

dia kawanku disana
yang sesekali terdengar
yang seringkali menjerit
cinta yang pergi
cintanya yang bertandang
yang tidak hilang..





semalam aku copy & paste puisi dari blog Birusaga, konon2 dia tulis untuk aku...hehehe perasan ya amat...aku pun tak tahu lah kenapa..setiap bait atau ayat yang keluar dari tulisan dia macam ada kena mengena je dengan kisah hidup aku..macam dia tau tau jer...sebijik2 tepat..sampai aku rasa aku tak payah lah susah susah menulis, copy & paste jelah tulisan dia...( hoho jangan marah fre da.. )

meh aku buat ulasan pasal sajak dia tu..sementelah seminggu dua ni aku emo lebih..entah lah..susah nak cerita derek ni..kalau berkias tu senang sikit..nasib la kan..yang berkenaan tu kalau faham tu faham lah, kalau tak, tak dapek den nak nolong.

kekadang alam pun menendang songsang
seperti remaja lain, aku juga punya kekasih hati..kerana keadaan kami terpisah..berpisah bukan kerana benci atau marah tapi kerana sistem perhubungan yang sukar pada zaman itu..( macam la zaman batu ) atas beberapa sebab yang rumit aku pasrah menerima orang lain dlm hidup aku, kemudian dia juga menuruti jejak ku...y
begitu lah songsang nya perjalanan ...

damai namun hati berkecai
setelah punya pasangan masing masing kami bertemu dalam damai..aku kenal baik isteri nya malah sangat ku sayangi..

dengan laut di lontar kan kerinduan yang parah
tak perlu lagi dikenang perkara yang sudah2...habiskan tamatkan..noktah!

di dada menahan gelora yang tak sudah
malang nya bahtera ku tidak setabil..nakhoda ku tempat aku bergantung hidup dan bergantung harap amat rapuh dan goyah

hati menyita derita
aku hanya mampu bertahan dan bertahan demi zuriat dan demi janji bahawa aku hanya mahu belayar hanya sekali!

dengan huluran pasrah
...............................................

dia kawan ku disana
ini kata fre da

yang sesekali terdengar
yang sesekali menjerit
cinta yang pergi
cinta nya yang bertandang
yang tidak hilang...

begitu lah sakit nya jiwa ku, sama sakit dengan tulang ku menjerit..sewaktu sel barah meratah, nakhoda ku memang tidak endah malah beralih arah...aku bagai pokok yang patah, tidak berdaun dan berdahan lagi, yang tinggal hanya akar menyusur bumi..mencari air menyambung hayat...
( jika sudi untuk menyiram, siram lah dengan kasih sayang..
walau tumbuh subur tidak mengapa..
hanya untuk ku berhibur..
tempat ku berteduh
menanti waktu tirai usia ku berlabuh..)

p/s bisa sungguh rasa nya sakit tulang ku..di waktu2 begini ingin sangat rasa nya ada yang mengurut atau memicit atau setidak tidak nya mendengar keluh kesah ku..tapi what to do..yup what to do...

Wednesday, October 5, 2011

kenangan angan angan


bulan tak ada
bintang pun tak nampak
awan sembunyi entah dimana
dada langit hitam pekat
termanggu dengan sunyi.
bagai tepi kubur.
namun aku sendiri
tiada sesiapa

bertapa kerinduan
mencipta angan angan
melepasi awan awan

lengkaran relung kasih
memagari sukma yang diam
cinta yang terbenih
sukar dipadam
puas dicuba.memujuk ragam
kembali memijak kenyataan

Dia kawanku disana....


kekadang alam pun menendang songsang
damai namun hati berkecai
dengan laut.dilontarkan kerinduan yang parah
didada menahan gelora tak sudah
hati menyita derita
dengan huluran pasrah

dia kawanku disana
yang sesekali terdengar
yang seringkali menjerit
cinta yang pergi
cintanya yang bertandang
yang tidak hilang..

Monday, October 3, 2011

wajah






kekalutan raut raut wajah menghampiri
wajah masa yang berdetik lalu
gusar.cemas dan suka bersilih
siapa yang dipilih?
siapapun
cubaan dan dugaan
merampas tenang
dan wajah itu menjadi bimbang

hati yang berguru
dengan tunduk
dan senyum dengan kepayahan
dia nampak tenang
setenang tenang air dikolam

semangat wajah
datanglah,
ceriakan dengan ilmu
pasti terarah ,hidup dituju

Thursday, September 29, 2011

ada ketikanya


intan ku kacakan
agar silaunya bisa menipu
kepura puraan
intan juga aku permatakan
agar kau belajar
sesuatu tentang ilmu

ada ketikanya
mataku juga memberi makna
dalam tiada senyuman
agar kau faham
gumpalan yang bersarang
bersawang rindu yang tersimpan







Thursday, August 4, 2011

sekadarnya


kata kata itu hiasan
sekadarnya menakluki hati yang gersang
dan apabila hati itu berpaling
kata kata itu tidak lagi indah.kaku dan hilang

bagai tercari cari
arah suara
yang meranap kerinduan berganti
namun segalanya kenangan belaka

sekadarnya
ia hanya hiasan
seperti melihat lukisan yang tidak nyata
atau bunga hiasan diatas meja.


Monday, August 1, 2011

mohon maaf

kepada yang berkaitan

1
membenarkan kata kata menikam jantung seseorang yang kita sayangi.sebenarnya bukan dipasang niat untukdisengajakan.melainkan kalau datang kebencian yang maha dalam itu mungkin lebih baik daripada membelai dengan ayat ayat yang memuja dan biarkan dia dialam teruja.Katakan aku lebih suka "benci kepada kamu .daripada aku amat sayang kepada kamu yang hanya membuat kamu mengharap sesuatu"Hidup ini perlu disudahkan seperti proses mencuci kain..Simpan sebagai kenangan.dan pakai bila ada keperluan..

2
berdaleh dengan alasan alasan.Bila dirasakan tidak ada keperluan dalam hidup atau ia tidak memberi makna kepada makna kehidupan itu sendiri.maka diciptakan alasan alasan yang hati kecil saja tahu menilaikannya.belajar memahami budi bahasa dan badan bahasa ,sudah tahu kelibat yang membayangi fikiran..maka tidak salah kalau didahulukan dengan ucapan."awak mahu saya membenci awak dan awak mahu bebas dari perasaan bersalah kerana membohongi saya selama ini"sebenarnya saya ingin ucapkan tahniah...dan ucapan terima kasih yang maha dalam.

3
sekali mungkin rasa itu takdir,namun kedua kali dengan kesilapan yang serupa adalah kecuaian diri dalam menangkap maksud "awak telah dipergunakan....hahahahaha"
Jangan ingat diam itu maknanya mati..Diam itu seperti mengasah pisau belati.sembunyi dalam gengaman ,Mungkin sampai ketika luka itu ternampak benar.Namun kalau itu berlaku ,ia adalah satu amaran."Jangan main mainkan saya"

4
bertahun menanggung istilah persahabatan .korbankan segalanya yang bersifat kasih sayang.Jiwa raga yang alang kepalang.Akhirnya dileburkan dengan istilah "milekmu ,milekku jua,"tidak ada perkataan untuk mengambarkan bahawa 'perkongsian itu perlu berlaku' dan mulai dari ini tidak ada lagi apa apa diantara diam dan menyendiri

5
melihat wajahmu.merenung matamu,hanya melintasi sifat kasih yang sudah bersisa.Tanggungjawab mengasihimu masih tetap ada seperti yang mana kamu mengasihi dengan sekadar menyandarkan bebanan.masih belum terubat hati yang retak dituris beribu.masih belum terlupa segala sengketa yang meranap jiwa raga.Bangkit hanya kerana sedar tidak dapat lari dari apa yang ditakdirkan.sentuhan nafas mungkin tidak lagi membangkitkan roh yang sudah lama keluar mengembara sekian lama.Jasad yang dimata kini adalah yang sedar....dia diperkosai antara waktu waktu terluka dan sakitnya...

6
kerana mohon maaf dari kesakitan .ia akan menambahkan luka dihati kamu .maaf kerna ini bukan disengajakan dan ini adalah keperluan...

Tuesday, July 26, 2011

saatnya berhenti merantauan

menyelongkar semak samun fikiran.hari ini aku cuba mendiamkan diri seketika.Tidak lagi menyapa kesibukan seperti biasa.Dijalanan dalam arus kereta yang angkuh mengejar masa,ditalian yang tidak ada hentinya menanya urusan,dan wajah wajah selamba dan ceria menerpa.aku hanya pejamkan mata.Butakan segalanya dari melihat sesiapa.Hanya ayat yang tertera"maaf saya sibuk hari ini"Hakikatnya ayat kasar "Jangan ganggu aku"

Begitulah aku berdaleh dengan permainan bahasa untuk tidak mengecilkan hati orang lain.Samada mereka sedar atau tidak bukan lagi urusan.Letih memikirkan untuk tidak menyakitkan hati sesiapa,namun hati sendiri bagai kebas dicucuk sembilu.Siapa yang tahu?

Kembali menyandarkan diri disofa .Pandangan kosong tertembus sekujur jasad yang lemah.Dunia menjauhinya.Dan dia hanya berdoa supaya itu bukan masanya untuk tidak melihat dunia.Namun keinginan hanya mampu ditelan dalam harapan yang bersisa.Kekuatan yang ada ialah berdoa.Tuhan jangan ambil nyawaku lagi...Berpaling dan seakan terdengar suara"demi masa yang tidak memanjang dan memendekkan apabila seruan tiba"

"Sampai bila bila pun kamu sentiasa tidak bersedia,kerana kamu sibukkan jasadmu didunia"Suara itu bergema lagi.Mata kuyu dan nafas yang tertahan seakan merayu".Pulangkan aku sekejap untuk aku habisi kisahku dengan aman"
Kekiri dan kekanan hanyalah kosong.Tiada sesiapa menemani disaat begini.Mana mereka mereka yang kamu sayang,mana mereka yang kamu agungkan..semuanya tiada kerana dunia.Dunia dan kesombongannya.Kamu sendiri melawan saat saat untuk pergi.

Jasad itu akhirnya terkaku dengan sendirinya.Airmata mengalir dipelusuk mata.Apa lagi yang ada.Kisah satu kehidupan sudah tamad .Yang ada hanya kenangan.Hanya tulisan dan kasih sayang yang berkekalan .

Bagaikan tersedar.pandangan itu kembali kedunia nyata.Didepan mata komputer riba.hanphone.file dan kunci kereta seakan berkata..."dakaplah aku......."dan ia seakan bertentang dengan suara"ini peluang kedua...untuk kamu,"suara itu hilang dan dalam mata terpejam ,roh itu hanya memerhati dengan diam...

Thursday, July 21, 2011

lengkaran kasih dimalam jumaat

pertama

Hayun langkah dengan gusar dan rela melangkahi lengkaran imagenasi dari benang yang hanya bersimpul mati.perlukah aku terus menari atau kaku diam berdiri.Haruskah aku keluar dari lengkaran dan mengundur diri perlahan lahan.Ia adalah satu keputusan yang akan meranap jiwa raga.Namun perlukah aku terus berterusan bertayangan dalam gelap gelita.Siapa yang peduli.

Kedua
Mimpi dua ekor ular.seekor ular besar menanam diri dalam pasir .menyembunyikan kegagahan dan keganasanya.Dan seekor lagi ular kecil berbisa menglengkar dan menggigit.Sedangkan aku dikurung dalam kebebasan dan tidak mampu melepaskan diri dari apa juga takdir.Diluar sana seseorang hanya memandang dan berlalu.Seolah berkata "Lihatlah bagaimana takdir meletak kamu disini dan terserah kepada kamu.Membiar atau melawan.

Ketiga
Memuja kecantekkan awan yang memerah dihujung senja.Longlai langkah menghayun mencari ketetapan alam.Pasrah biar gelap pekat menyelubungi kesepian hati.Namun malam juga mengubat kerinduan pada kesenyapan.Lena yang menyelak mimpi mimpi.Biarpun ia hanya berada dalam kemewahan angan angan disiang hari.

Keempat
Kabur.Salahkah mata yang melihat dengan nyata namun ia cuma asap dari teko jin atas permintaan hati.Salahkah akal fikiran yang tidak pandai meneka akan makna makna atas takutkan ia sekadar kata kata yang disuarakan tanpa erti.Mana nafas yang dihela dalam denyut nadi yang belum mati sedangkan rohnya berkeliaran mencari bukti.

Dan kelima
Imagenasi terkini,adalah mimpi ngeri Tun teja sebelum terbius ubat pelupa.Melupakan tuah yang beraja dijiwa dan melalui hidup dengan segala raja.Tuah adalah lambang kebebasan dan dan keluhuran budi pekerti ,Namun demi kehidupan yang sebenar Tuah menjadi pendusta.dan akhirnya Tun Teja dikembalikan didaratan dan kembali Tuah dilambung ombak kesedihan.



nota kaki.
malam jumaat.aku melihat jauh dari dalam...terima kasih nyamuk kerana buat aku berjaga.pagi esok pasti aku bunuh kamu....

Monday, July 18, 2011

Terdiam....

Matanya nampak kusam.Macam ada sesuatu yang sedang disembunyikan.Pasti mata akan mencerita segalanya.Lalu aku meneka"nape ni dek"dia hanya diam.sedaya upaya menyembunyikan.Mungkin agak berat atau malu.Aku hanya diam.memberi ruang untuk dia menimbangkan suara hati.Seketika senyap dan sunyi....

Sambil melipat kain.,aku kerap menjeling 1 phone 4 didepanku.didirikan dengan sandaran bantal kecil hiasan hujung katil."Dek,kalau ada masalah ceritalah..mak kan ada.jangan macam ni.memendam perasaan dan buat hati susah tak diajar dalam agama kita.Jangan menyusahkan diri."aku cuba memberi kekuatan untuknya untuk meluahkan,dalam waktu yang sama tangan menari nari melipat kain.

Aku amat berterima kasih dengan adanya iphone ni.dapat berfacetime dalam jarak yang jauh tanpa kos.hanya mesti ada wireless.Yang jauh terasa dekatnya.Maya dalam kenyataannya membuat segalanya menjadi senang...

Aku menunggu.Dia sudah memulakan dengan airmata berjuraian.Aku biarkan dan menahan hati.Biar dia menanggis semaunya.Biar dia rasa ringan sedikit.Setelah beberapa ketika dia mula bercerita"sebenarnya adek risau kerana Mara belum menyalurkan wang untuk urusan perbelanjaan. .Mara ada masalah dengan pihak Universiti.Pihak universiti meminta Mara membayar insuran untuk pelajar pelajarnya.Namun Mara meminta pelajar pelajarnya membayar sendiri atas alasan duit sudah diberi kepada pelajar.Namun kos hidup yang tinggi membuatkan pelajar merasa tertekan.Sewa umah.bil elekrik.bil enternet memang tinggi.Bil lekrik saja sudah 300usd
sewa rumah 400..(berkongsi tiga) dan bil internet.Untuk makan terpaksa berjimat sehabis jimat."aku hanya mendengar dan diam..dalam hati aku berkata ini bukan masalah sangat yang buat jiwa kentalnya menjadi selemah itu..

"Adek,perkara ini kena diberitahu kepada pihak mara.Hantar surat dan ceritakan masalahnya.kerana mereka tidak faham situasi adek,Mana pelajar mampu membayar insuran 1000 usd sedangkan belanja yang diterima hanya 1200 usd sebulan.Lagipun adek dalam posisi berhutang dengan pihak mara bukan mendapat biasiswa atau ditaja."laju je aku memberi pendapat,gerak hati kuat menyatakan ada sesuatu yang lain yang tidak lagi diberitau.aku diam dan terus melipat kain yang masih ada saki bakinya lagi.

"Adek jangan risau pasal belanja.Adek belum terdesak lagikan sekarang.adek ada abah yang masih mampu untuk adek.ada mak yang tak akan biarkan adek susah disana.Adek cuma cakap sahaja.Bayangkan kawan kawan adek yang lain yang parentnya tak semampu mak dan abah.Mereka tetap teruskan kehidupan disana.Tapi adek mencukupi segalanya dan adek cuma risau dan adek tak mahu susahkan mak dan abah kan? "Macam berteh jagung mengelumpur laju ayat ayat aku...

"tapi mak rasakan adek ada masalah lain ni...adek gaduh dengan diake"aku cuba mengoyak isi hatinya.Hati pemalunya perlu berdepan dengan kenyataannya sekarang.
"a..ah dgn dia pun adek ade prob.kami bukan gaduh.tapi adek buat keputusan untuk tidak bermesej terlalu kerap.kerana adek tidak mahu dia berdosa.Adek tidak mahu dia fikirkan adek dan buat dia leka dan cuai dari mengingati Allah.Adek katakan adek tidak mahu menanggung dosa seandainya dia leka kerana adek.Ta.....pi...adek baru sedar adek tidak boleh..adek rasa kosong.adek perlukan semangat dari dia..dan adek sudah buat keputusan ini....Tengok dia sedang online..." aku nampak esak tangisnya makin kuat.Tahan hati yang meronta ronta...siksanya..aku diam dan sesuatu menyentuh hati aku.

"Tegurlah dia ,tanya kabar,mungkin dia juga rasa sepertimana adek rasakan tapi dia lelaki dek..egonya tetap ade bila adek buat keputusan begitu.Mak puji bila adek bertahan untuk tidak berduaan dengan dia walaupun jauh dari mak dan abah.mak puji bila adek tetap pendirian dan kuat pegangan .Sewaktu adek mencari tempat untuk mak dan kawan2 mak bersolat tempohhari mak rasa bershukur adek berusaha begitu rupa mengingati kaumkeluarga walaupu tdak ada kemudahan surau dan masjid.Mak terpegun bila adek menunjukkkan tempat lapang dibelakang bangunan dimana yang ada cuma pili air.Bila adek membentang selendang mak sebagai sejadah mak hanya mampu berdoa kepada tuhan untuk adek.." namun kata kata ini aku benamkan dalam hati semata mata.Tak kesampaian untuk aku memujinya yang membuat dia mengagumi dirinya sendiri.aku biar dia seketika melayani perasaannya.

"adek ada 2 tahun lagi.sabarlah.Kalau adek berjihat hati, Insyaallah adek dapat ganjarannya juga.Janji Allah memang begitu.Sekarang adek hanya tabahkan hati adek dan pegang pendirian adek hingga semuanya selesai.Dek manusia mana yang tidak ada dosa.Sebab itu kita disediakan dengan pelbagai amalan yang boleh mencuci dosa dosa kita.Bukankan berwuduk yang betul boleh membuang kotoran dosa pacaindera kita,dan niat yang baik juga mencuci dosa dosa yang berkaitan dangan hati.Yang penting adek jagalah amalan kita.dan bershukur dengan apa yang kita ada.berterima kasih pada yang memberi.dan jangan membelakangkan ibubapa.Insyaallah adek selamat dunia dan akhirat."

kain kain yang berlipat satu satu disusun dalam kabinet baju.Aku memicit kaki yang sudah kebas.bangun dan terasa lantai berjungkang jongkit.Nampaknya dia sudah llega walaupun masih berjuaraian air mata.Kami matikan perbincangan setelah berjanji akan menyambung semula.Banyak lagi kerja yang perlu aku langsaikan.

Aku mengambil beberapa minit berbaring dan memikirkan .Memikirkan diri yang jauh tersesat dalam pertimbangan yang keliru.Dan dia seakan memberi lorong tentang jauhnya aku dari cahaya diluar sana.Bezanya aku mengakui dengan kata kata dan terhenti .tapi dia meneruskan dengan jayanya sekali.Dia berjihat hati Kerana takutkan cinta melalaikan dia dari mengingati Yang maha Pencipta.Aku terdiam dan diam memikirkan...........nya.

Saturday, July 16, 2011

layan gambar (2)

ini situasi dalam tram bus.pengangkutan awam yang sistematik.tidak ada kesesakan jalan raya.pengguna lebih selesa menggunakan pengangkutan ini kerana sewa parking mahal.Kalau di buat dimalaysia sy berani meneka ramai yang mati kena gelek sebab rakyat kita susah mahu mengikut peraturan.
Peraturan dalam van.kanak kanak mesti duduk dalam sitter yang dikat dengan tali pinggang keledar.Namun sisebabkan hari itu hari last dan van terpaksa dipulangkan dan sitter juga telah dipulangkan maka kanak kanak terpaksa disorok .ia juga mengelakkan kenderaan ini discan oleh kamera dimana pengguna van ini akan didenda.seorang budak 300 us dollar x saja dengan 3 kali ganda duit rm....senak perut dibuatnya..nak tau ramai org malaysia kena saman disana..bayaran mesti dibuat melalui internet dalam masa 24 jam...kalau tidak polis mari cari..no excuse...
jalan jalan cari pasal...ini centre market yang biasa dikujungi oleh pelancung juga student malaysia untuk dibawa pulang ole ole.Nak tau disitu ramai pekerja indon.so tak ada masalah komunikasi.Ini saudara bau bau bacang yang berkahwin dan menginap disana.Anak nya comel tapi tak pandai cakap melayu....
saya berpeluang melawat pameran motorshow.Saya bukan minat sangat dengan kereta ni.Pada saya biar kereta jadi hamba kita bukan kita jadi hamba kereta.

Sewaktu saya keletihan dan mencari ruang duduk saya terpandang kereta ini.wah terus saya jatuh cinta.saya amati tubuhbadanya dan hanya mampu menelan keinginan.Namun seperti mana saya katakan kalaupun saya mampu memileki kereta ini pasti saya menjadi hambanya yang totok.sedangkan ini semua dunia semata...begitulah saya memujuk hati saya .LOVE ON THE ROCK.....

layan gambar

terjun mengelunsur dalam kecerunan yg tinggi bukan mudah.hanya tawakkal sajalah.sipenjaga menanya saya."adakah saya mahu join" saya jawab saya bukan org muda lagi...keberanian saya telah serahkan pada mereka mereka ini....
yang lelaki lagak macho ni memang takutkan ketinggian.namun terpaksa mengalah bila kakaknya mendahului penerjunan.....(anak maaakkkkk)
ini penipuan yang dibenarkan dalam alam semesta.Penipuan komersial.teknologi sains membuat kita tidak daya menolaknya.ini daya graviti yang membuat anda tidak jatuh dalam apapun posisi.menarik sekali....
hidangan kepala manusia?Baru saya tahu inilah taktik mengelirukan dalam filem filem aksi seram horrow dan sebagainya...Sains menipu kita..lihatlah siapalah yang untung...pemikir..kan
dua beradek ni macam belangkas..tak habis cerita.bayangkan dalam pertemuan diairpot adeknya yang dipeluk dulu.....sambil melompat lompat pula tu...

Tuesday, July 12, 2011

Sesaat berpaling






seketika aku ada kamu
disaat aku berpaling
disudut kamu berdiri ditepi pintu
namun segalanya seperti kelabu
bayangmu hilang dalam kabur mata mencari
dan aku tersisih dan sendiri

sesaat aku berpaling nampak kamu
berbicara sesama
lalu aku menyapa dan berlalu

namun segalanya seperti maya
kamu terus hilang dan terpaku aku diruang jendela..

Monday, July 11, 2011

melawat kilang coklat......bahagian 2

walaupun coklat itu sedap tapi ia bukan kegilaan saya....namun saya tetap belikan untuk kenangan seseorang..juga tanda hati baik..heheheh
coklat yang mahal mahal dibuat secara "handmade"bila tengok proses dia dalam hati pun turut berkata..yeeleh aku pun boleh buat...kononnya..
tak nampak dalam gambar....coklat mengalir macam dalam longkang.....bayangkan kalau tikus tersesat didalamnya......


coklat dikilang coklat lebih mahal harganya.mungkin lebih fresh kut.beli aje kat airpot kedai bebas cukai...

Jangan jilat coklat dedepan public...(hodoh perangai dan mungkin gigi palsu anda melekat tanpa disedari....

melawat kilang coklat .........(bahagian 1)

kita adalah pengeluar koko.Namun saya berpeluang melawat kilang pembuatan coklat di sana.melbourne..
ini bahan asas dalam coklat yang kita makan tuuuu.semua orang tahu ni...

buah koko dikeringkan ,di asingkan bijinya.dalam proses membakar.diasingkan kulitnya dan di jadikan serbuk.



berilah hadiah kepada sidia coklat kerana nilai cita rasanya yang ummmmm...tapi tanya dia dulu samada dia ada diabetis atau tak...jangan jadi pembunuh dalam dirinya..

Thursday, July 7, 2011

kesal

menjeruk rasa kesal
bermula memuja bayang bayang
dan bayang bayang mengikuti
dalam setiap kerlipan mata
dalam setiap saat nafas dihela
kesalku menjadi sesal
bayang itu tidak dapat ku mileki
untuk sesaat menanti
atau selamanya menyintai

Thursday, June 30, 2011

ia amat menganggu

1)PERTEMBUNGAN PERHIMPUNAN...
MEREKA ITU TIDAK RISAUKAH
KIRANYA WARNA KUNING MENYERAP WARNA MERAH
HATI MEMBUNGKUS DEMDAM SESAMA
PECAH MENUNGGU BELAH

Saturday, June 25, 2011

mengulum kata kata.diluah menyakitkan.ditelan meloyakan.

menyilang tangan ibu
yang memberi kehidupan
menyilang kepercayaan
yang memberi harapan


marah yang tak terbias
airmata yang tak merebas
segalanya menanah dalam kesedihan
terhimpun dalam benak kegusaran
humbankan segalanya
demi ikut hati muda
jangan dipeduli
tangan tua yang tidak berdaya
jiwa tua yang diperkosa
hati yang tak pernah miskin doa

merenung perjalanan laluan sufi
melihat diri
membenam doa doa
dalam pejam mata dan hati yang merebah duka

Wednesday, June 22, 2011

cemburu

lalu.....aku mencipta cemburu cemburu itu agar kau membenci diri aku.dan aku kau lepaskan dalam pandangan.tidak dapat ku sembunyikan lagi gelodak neraka ini bila melihat kamu dengan sidia dan sidia....biar sakit dirasai bersama.

lalu aku mendiamkan diri dan menyendiri.Bagai tersedar "neraka"yang membakar jiwa selama ini hanyalah bisikkan syaitan.Aku tidak mampu lagi untuk menyapa kamu seperti dulu.Aku diam dan perlahan lahan mendidek hati.Ini dunia.Kamu sudah ketiadaan apa apa.dan pintalah untuk masa akhiratmu.Mungkin impian kamu tercapai.

bayang kamu.mimpi kamu masih hidup dalam fikiranku.Racun akan ku tukar jadi madu dan ia akan menyempurnakan khudrat langkahku untuk kegarisan penamat.Tidak apa kamu tidak lagi sudi menghampiri hati ini...kerana ia hanya sementara waktu..

cemburu itu sakit.dan sakit juga tertulis .rasa sayang yang tidak terbuang.membenci tidak ada kesampaian hati.lalu ia tetap begini....sampai bila...dalam matamu....tidak ada apa apa untuk aku...

Monday, June 20, 2011

ini bukannya sajak..


ingin menulis.entah kemana karanganku
harapkan jari jari menghafal huruf huruf dengan arahan hati
sesuatu perlu ku buang dari lama bersarang
mindaku yang sesak .akal menjadi senak
tujuan ingatan tidak mahu terpadam
merayu pada hati yang gagal melepasi
kekeliruan yang tidak berbatasan

ini bukan sajak
hanya jeritan dari hati yang sakit
yang tidak ubatnya mengubati kelukaan
kamu ada dan tiada buka penawarnya
sesekali bertandang dengan racun berbisa

ini bukan sajak
hanya kupasan dari kepenatan minda
beban meruntun jiwa

Saturday, May 28, 2011

pandang dengar

aku melihat kamu
dalam kesemua mata anugerah tuhan
lebih dari melihat diri sendiri
lebih dari mencari kebenaran
lebih timba dari perigi
aku mendengar kamu
kabar dan dan sejahtera kesihatan
biarpun aku lemah dipembaringan
biarpun lenaku tidak terpejam
biarpun angan ku tidak mencecah awan
tujuh langit menongkat
tujuh lapis bumi menghampar
lihat dan dengarku hanya mendahului kamu..

Sunday, May 22, 2011

lama tak bersajak disini

aku bukan penyair,yang seribu kali dijulang kata katanya
aku bukan penyajak. yang seribu kali dihafal bait baiknya
sekadarnya aku mahu berbicara
antara dengar hati dan luahan sengketa
ada masanya
melihat itu juga rasa
merasa itu juga mata
segalanya terbenam dalam raga
raga dalam jiwa
gelora.

Sunday, May 15, 2011

tutup buku

permulaan

sapaan yang tidak disengajakan.Terjadi dengan salam menghulur bantuan,Terjadi kata kata yang terus menerkam dihati.Bergelora dengan keinginan keinginan dalam hayat rinduan seloka.Perasaan bertukar silih antara yang tidak ketahuan.Tidak ada penghujung atau simpulan .Meluahkan dan terluah masih lagi kuat berpegang pada kekuatan khudrat masing masing.Penolakkan dan penarikkan tidak pula mencetuskan persengketaan.Berhenti kepenatan dalam menahan gelodak rindu yang tidak berkesudahan.

Pertengahan

Terhidu rasa cemburu,Rasa marah yang tidak terarah.Seringkali menggantung diri dalam ketiadaan bayang disana sini.Tidak ada kematian yang menoktahkan keterlibatan perasaan yang mula mencium kenyataan.Sendiri sendiri merawat luka.yang terheret dengan kerinduan yang parah.Tidak ada kata kata yang mengambarkan wajah hati,hanya mampu mengusung lagu yang mohon dimengerti.Tidak ada akhiran bawaan sarat yang terpendam,namun berat amat
memudahkan urusan hati.Perjelasan kira sudah terhenti.Jawapannya hanyalah sia sia sebagai
apa menjunjung kasih selama ini.

Pengakhiran

Kepada hati.dikatakan bahawa perjanjian ini harus diikati bukan dijerati.Minda menjadi keliru
antara meneruskan atau mengharap atau melupakannya.Minda memikul beban "mati"untuk mengakhirkan seloka jiwa yang sebenarnya hanya pura pura atau tidak bermakna.Minda menisyaratkan bahawa tidak ada apa apa yang kekal didunia lalu mementerai janji diri kepada satu judi mati."kiranya kamu menyentuh ini,maka riwayat ini juga harus berakhir"
Hari ini tanpa disengaja ia telah diriwayatkan dengan sendirinya.Hati harus jujur dengan perjajian diri dan dengan ini harus diucapkan "selamat tinggal".

Komen
tutup buku,cerita kehidupan biasa yang melibatkan perasaan yang dalam dalam,yang tersorok dam celahan hati yang retak.Angin tidak lagi melihat daun daun yang gugur,kerana dibawah sana tiada tempat untuk disemadikan.Cerita tutup buku ,merupakan cerita yang agak klasik dengan selingan puisi yang dipilih.Pengarangnya(Ain maisarah)Tunggu kelahirannya dalam pasaran.

Monday, May 9, 2011

Terfikir.....

(1)
Kalau ini datang nya dari doa seseorang yang dimakbulkan .Aku ingin berterima kasih,teramat sangat.Tidak kira siapa dia,yang pasti doanya adalah iklas.Seperti mana aku juga turut berdoa untuk mereka mereka yang dikasihi.Seminggu ini aku seperti berada didunia yang lain.Dunia yang sebenar hanya sekadar menjejaki kewajiban yang wajib sahaja.Tak perlu diuraikan kewajiban itu kerana ianya adalah tanggungjawab.Tanggungjawab yang hanya Tuhan saja boleh memberi nilaiannya.
(2)
Didunia yang lain aku seperti berlari seakan terbang dengan mata burung mencari sesuatu yang bercahaya namun tersorok jauh .Dunia yang Nampak pelangi tapi hanya untuk dikagumi.Selainya kembali pada hitam putih kehidupan.Hampir 10 tahun rupanya ,aku cuba mencari diri sendiri dalam dunia yang lebih aku utamakan ini.10 tahun aku memejam mata dan melarikan diri dari dunia yang sebenarnya.Hari ini dan aku dapat jawapannya dan hari ini aku pasti bahawa dua dunia yang aku ingin realitikan hasilnya ialah kesakitan.

(3)
Aku sakit.dan aku hanya tidur.Dalam tidur aku mendapat jawapanya,alangkah bershukurnya kalau aku boleh bangun dan berjalan dan berlari dengan pasti.Aku sudah mengenali ujian demi ujian yang aku hadapi dan seakan ini jawapan yang sebenarnya kepada pelarian aku selama ini.
Hati yang luka.Jiwa yang bergelora.Jasad yang hina,hanya kembali kepada aturan Nya.Harus redha,harus tawakal.harus yakin .

(4)
Aku ingin berterma kasih kerana dalam kesakitan ini aku temui penawarnya yang pasti ia adalah penyembuh untuk segalanya.Kepala yang sarat dengan bebanan dua dunia ,amat meninsafkan.
aku harus berada dalam keadaan nuetral untuk melangkah kehadapan.

(5)
melepaskan sesuatu untuk sesuatu yang lain,adalah pengorbanan yang maha agung dalam sejarah kehidupan diri sendiri.Seperti ia seharusnya seperti baru bermula......
Bukankah setiap hari kita berhak mendapat yang lebih baik dari sebelumnya...
Dan kita bukan termasuk golongan yang mencelakakan dirinya sendiri.....

(6)
Semuga aku cepat sembuh dari kesakitan ini.Semuga "sakitkepala" ini hilang tanpa penawar panadol."Tuhan, aku semut yang hilang dalam barisan,Tuhan,sikecil ini,menderita kerana ingin nampak besar didepanMU.Tuhan,Sejahteralah kesihatan ibuku yang yangtak pernah putus doanya untuk ku.Amin.

(7)
Ini jawapan yang sekian lama aku tangguh.Berlari mendada angin.terhumban juga akhirnya.
Dunia yang lain menunggu kita..dan kita dalam perjalanan menuju kearahnya.Terima kasih untuk kamu.Yang memberi jawapan ini.


Freda

Thursday, May 5, 2011

menuju kelangit

tiba tiba
aku menjadi kecil
kecil
kecil
dan kecil


tiba tiba
terasa makin hilang
hilang
hilang
hi......la...
................

Wednesday, May 4, 2011

Akhirnya.........

Tadi menyaksikan jasad yang tiba tiba berubah.BERTANDUK,Bersuara seiring getar lelaki.Dada memuncak dan mengigil seluruh tubuh badan.Suara syaitan yang masih ditahap waras tidak dapat ditahankan lagi.Meletup,
Kalah lagi dengan ego menang selama ini mempertahankan marah.Ketawa mengejek kepada diri sendiri yang kalah membendung api kemarahan.

Disana sini merayau cuba memindahkan emosi terpendam dalam kata kata yang penuh berselirat.Curahan kepada seorang insan masih tidak lagi melegakan.Rasa sedih yang cuba disembunyikan dalam senyuman dan pura ceria akhirnya memuntahkan lahar isi hati sebenar.Rupanya dalam kesakitan yang maha dalam.

Tubuh badan mengigil.Hairanya tidak ada lagi air mata yang mencurah.Leganya seperti baru menerima nafas baru.Dinihari aku bertafakur dihamparan empat segi.Malunya kerana gagal mengawal diri.Malunya kerana merasakan diri sudah kuat rupanya tersempuk dikelemahan telunjuk syaitan.Ketawa syaitan berdekah dekah lantaran telunjunya berjaya diikuti.YaAllah ampunilah aku.

Malam ini adalah malam sejarah atas nama kemarahan.Yang disaksikan bukan muka manusia lagi.
mati mengelupur dalam pembunuhan jiwa yang tidak dapat dikawali..

DONT TOUCH ME ok..

sambal udang,sup sayur.ikan goreng berkari,tempe goreng hitam manis

Hari ni menu agak simple .Entah kenapa bila terhidang diatas meja.selera jadi padam.dua tangan menumpang dagu.Bau busuk bawang mencemkam kekain baju.menerjah kelubang hidung.Dah sebati dengan wangian begini.Inilah menu kesukaan budak yang duk jauh tu.Merenung dan mengira udang dalam sambal.Memang dia akan marah tapi suka kalau ada menu ini diatas meja.Marah sebab dia tak dapat menahan diet.dan suka sebab rasa pedas yang membunuh.Sewaktu tengah melahap dengan sebaiknya,jangan sesiapa cuba bergurau atau apa."dont touch me ok" kes kalau tersedak mau berguling satu kilometer. dibuatnya.Budak itu kini homesick.Meleleh lagi air mata ini.

Tertera mesej di handphone.Ada tiga mesej .

  1. Hari ni ada lunch dan dinner....
  2. Mak.kita dah makan kat md donald tadi
  3. Mak .balek lewat sikit.ada birthday kawan dikfc
Cuma ada dua lagi yang boleh membantu mood.Namun katanya ada ulser dalam mulut dan tak boleh kena pedas.Nanti mengelupur.Menunggu menantu balek.Agak nak menanggis bila dia membawa makanan yang dikirim oleh kawannya.

Siapa nak makan ni.?
teringat budak homesick disana,tiba tiba jadi terrindu

disana dia dikenali sebagai Gadis muffin......dan tersangkut hati dengan pemberi muffin....

tepat pukul 12 tgh malam.
"betul ke mak ni" tegur sibudak tak sayang mulut bila melihat aku tengah meratah makanan bagai ,Hantu mak limah balek kerumah,

Freda.

Tuesday, May 3, 2011

marah

Ada masanya berfikir.adanya baiknya kalau ada keberanian untuk marah.Walaupun sedikit.Tidaklah marah memakan diri sendiri.namun ada baiknya bersandarlah pada bahu yang tegap untuk menampong beban.Siapa orang itu?....lain soklan....
dia adalah kawan yang memahami.kawan yang bersedia menjadi tongsampah segala luahan hati dan beban fikiran.Merintihlah.bukan berdosa pun,kerana dia anugerah untuk kita juga.ANUGERAH? next.......

Diam sediamnya adalah jawapan kepada kemarahan yang tak terungkai.Agak bahaya kalau tidak ada iman berserta.Maka berlakulah kejadian yang tidak boleh diterima akal.Namun berpura pura diam untuk menunjukan protes adalah sebaik baik mengajar.Boleh lagi gelak sendiri bila jadi pelakun untuk sendiri sendiri.Siapa yang tahu.

Masalahnya ialah tidak pandai marah.atau rasa bersalah bila marah atau rasa bodoh bila bersalah.Kenangkan satu perkara saja.Muka awak hodoh bila marah.muka awak lebih tua bila marah.muka awak hilang comelnya bila marah.Awet muda ialah simpan marah.cari punca.dan tidur......sejukkan dengan wudhu.

namun cemburu seorang wanita bisa menjadikan marah itu seperti api yang membakar.Kalau tidak memberi apa apa kesan.tahulah nilai seseorang itu dihatinya.Sekurangnya aku masih ada rasa cemburu..dan cemburulah membuat aku berfikir semula
kenapa tiba tiba aku jadi diam  ?
lain soklan.....
kenapa aku marah?
next......
next 
next...
bila marah cakap hindu lagi baik dari cakap melayu.
hati tak sakit.kan kan kan..

freda
hehehehe

Monday, May 2, 2011

Luka

Menulis...'..kawan aku rindu kamu'.noktah.
mencari ayat sesuai'.Aku inginkan semula seperti dahulu'.noktah
Diam.mata menajam arah skrin tv didepan.Sambung menulis'.Sebak'.noktah.
Menarik nafas dalam dalam.Entah kenapa setiap kali kita ingin melelong persahabatan ini tidak pernah menjadi,
Perasaan apa yang lunak menjiwai naluri?

Aku menyukai kamu.Noktah.terdiam mencari ayat ayat lain.Segelas nescafe di kocakkan.Dihirup perlahan.
Ingin menulis sebaik dan semudah mungkin.
Kamu tahu kalau hatimu terluka, aku cuba  merawat  luka hati kamu.Bukankah kita pernah berbicara tentangnya.Bukankah aku sedia mendengar? noktah.Terhenti.

Bangun menuju kedapur.membasuh gelas gelas yang berderetan ditepi singki".Peraturan" dapur jangan meninggalkan bekas pinggan tanpa dibersihkan .Peraturan......
Apakah berkawan ada peraturannya?

Kembali menuju kemeja diruang TV.Tayangan diskrin TV langsung tidak menarik minat.membaca semula.dan menyambung menulis....
Cukup kalau kita tidak merasa kehilangan sesama sendiri.Apa yang menghalang?noktah
Baca semula dan membetulkan ...

kawan aku rindu kamu.aku inginkan semula seperti dulu.sebakAku menyukai kamu.Kamu tahu kalau hatimu terluka,aku cuba merawat luka hati kamu.Bukankah kita pernah berbicara tentangnya>Bukankah aku sedia mendengar.Cukup kalau kita tidak merasa kehilangan sesama sendiri.Apa yang menghalang.


tidak dapat diteruskan.,Komputer di matikan.Perasaan shahdu dan sayu meragut segalanya.Jauh jauh dalam hati hanya terbayang wajah kamu..titisan jernih bertakung..Mungkin aku sudah kehilangan.Mungkin....
.

Pesan duka dari kawan lama
freda.
mahu tanya saya?
siapa kawan saya?
LAIN SEOLAN........



(monolog  diri seorang pencerita,kepada ceritanya yang cuba dizahirkan)


Sunday, May 1, 2011

semangat yang hilang

Sesekali beraleh arah.Permandangan laut pantai cempedak begitu mendamaikan.Kaki yang telanjang mencengkam pasir yang halus.Bermain main dengan buih air digigi pantai.Kejauhan seseorang sedang membaling sesuatu ditempat lapang.Membaling simbolik kelukaan hatinya kah?.Banyak perkara boleh disimbolikkan dengan melakukan sesuatu yang amat payah diterjemahkan secara benar.Siapa yang mampu mentafsir hati orang lain.Hanya beban fikir yang tak terkawal akan mengalir keluar melalui simbolek ini.

Dengan cara apa kamu mengawal diri.Diam membungkus seperti ulat sutera.Tidak seperti dulu dulu.Bicara seloka bisa saja mencairkan kelesuan .Ketawa dan senyuman dalam bayangpun memberi semangat kejituan untuk esok harinya.Hari ini kelihatan suram.Tidak bermaya.lesu.Mencari semula semangat seperti merangkak dalam tolakkan air.

Disatu arah dua sejoli sedang menikmati wangian bunga bunga ditaman.Tanpa memperdulikan pandangan bermakna dari banyak mata.Melihat saja.Sayang sekali,dalam tenang damai begini masih lagi tidak mampu berkongsi dengan alam akan semangat yang dicari.




ANGIN yang menyusuk dicelahan hati yang retak,
tika ini kamu berhenti berhembus
tidak pasti kelukaan apa yang tinggal
memerhati dan berdiam diri
bacalah doa iringi wangian setanggi.
AIR MATA yang bertakung dihati
jangan lagi diperduli

FREDA

Friday, April 29, 2011

kalau malas atau terkurang masa....

 nasi goreng saga

tumbuk bawang merah bersama cili kering.Nak pedas taruh lebih sikit.Tumbuk sekali ikan bilis.
Agak agak hancur.tumis terus.sampai naik bau.Masukkan garam,sayuran(kacang panjang yang dipotong kecil kecil...Masukkan telur.dan gaul rata rata.masukkan nasi.Kacau hingga semuanya sebati.

Sayur diet.

sayur pucuk taugeh.
kobis.
udang/ayam/daging/
bwg putih dan merah.(hiris nipis2)

tumis bawang merah dan putih dengan sedikit minyak.
masukkan air.masukkan udangatau ayam atau daging.
apabila mendideh.masukan kobis dan lobak(kalau ada)
jangan lama sgt.kemudian masukkan sayur pucuk taugeh.dalam 1 minit je.kemudian tutup api.


freda...
cubalah..

Thursday, April 28, 2011

Bila rasa itu meminggir.....

Tiba tiba dia ingin jadi mishali tahap dewa dewi.Direnungnya wajah kusam dengan penuh tekun.Lalu diusapnya perlahan.Meraut jari jemari kepipi.
"Tunggu sini.nanti saya segarkan muka abang.Sabar hingga fasa keempat.pertama.bersihkan wajah.kedua.lembabkan dengan pencuci susu.mask.diikuti penyegar dan pelembab.Hanya 45 minit.Siabang hanya menurut perintah. seperti bayi suci yang manja manja begitu.

Dibaringkan wajah.Dua keping kapas lembab diletak atas pelupuk mata.Semua bahan pencuci wajah sudah tersedia.Bagai seorang pekerja pedandan wajah.dia dengan semangat mishali meneruskan dengan tekun sisulami rasa kasih sayang seorang isteri.Wajah diurut mengikut tertibnya urutan.pembersih muka diputar putar seluruh wajah.Kemudian dibilas dengan air dingin."Best tak"tanya siisteri
"Hmmmmmm.."memberi respon  kerana mulutnya tidak boleh dibuka.

Fasa kedua,pencuci susu dilumur dan diikuti urutan selamatkan kedutan...Agak lama berligar jari jari dipelusuk muka.Kemudian dioleh oleh kapas.Dibiarkan seketika.Sejenis produk masker dari timun dilumur dengan berhati hati.Sementara kering masker dimuka ..dia pergi kehujung kaki dengan memicit telapak kaki.mencari point point penting urat keorgan penting.Nampak kesedapan diwajah yang telah bertopeng tadi.Seterusnya urutan kepada jari jari.kanan dan kiri.Membaca urat urat dijari tangan sambil menafsir maknanya seperti yang dibaca dalam buku.
"Ini urat scandal.dalam usia 40an keatas .abang ada seseorang yang sukakan abang.
"wajah bertopeng tadi diam.Nafasnya seakan gembira dengan telahan.."kalau tengok jangka hayat abang mati dalam umur 60an begitu...Ini urat kerjaya.Abang mampu diatas.Siisteri seakan seorang dokter yang memberi perjelasan kepada pesakit.

Fasa ketiga.Masker ditanggalkan.Dibersihkan dengan air dingin.Penyegar di sapu rata dikuti oleh losyen pelembut wajah.Wajah nampak segar.Dan untuk terakhir .didudukkan posisi L.bahu diurut hingga kepangkal leher.Sudah selesai satu acara tugas misali.

Siisteri duduk disisi.memandang puas kewajah Si abang.Mengusap pipi yang tampak segar dan lembut.
"Siabang tersenyum dn berkata,alangkah bertuahnya abang sekiranya ada 4 orang isteri ketika ini.Sorang mengurut,sorang membuat facial.seoarng memicit kaki seorang memasak...

Siisteri bangun dan menuju kepintu.Hatinya sedih.Dia tahu kata kata itu cuma gurauan,tapi bukan disaat setelah perhidmatannya selesai."mahu pergi kemana pula"Siabang terkejut dengan reaksi siisteri..
"Saya mahu jadi isteri yang keempat.Iaitu kedapur"..termanggu manggu siabang.Adegan 45 minit tadi tidak lagi menjadi sesuatu yang mengembirakan.Kenangan yang tak akan berulang..
Sebaiknya mana pun seorang isteri,jarang suami ingin menghargai.Langkah siisteri perlahan .tersedih.Terluka..

Hari ini wajah itu direnungi lagi.Kusam dan tidak bermaya.Letih dan menanggung beban fikir seharian.Namun tidak ada rasa lagi ingin membelai pipi itu lagi.Rasa itu telah hilang.

Tuesday, April 26, 2011

penolakkan

semasa menyeberang sungai.aku ditolak beramai ramai oleh tangan yang nakal.Rupanya niat bergurau membuat aku terpaksa memikirkan untuk tidak mahu mati.Arus yang kuat menyebabkan aku keletihan untuk ketepian.
Apa yang aku buat?Aku teringat sewaktu awal belajar berenang.Pengalaman sendiri.Jangan melayan rasa letih sebab kita akan menjadi bertambah lesu.

kosongkan minda.Terbalikkan diri dan menimbangi air diparas badan.Mengapunglah dan perlahan mencari arah ketepian.Gunakan tenaga ayunan tangan umpama pengayung untuk menguak diri.Pastinya dengan tenang dan dan tidak panik akan menghasilkan sesuatu yang tidak terduga.Dalam tenang dan terapung.bukalah mata dan lihatlah langit yang maha luas.Beburung pun akan kagum.

seseorang bertanya,bila aku belajar?
Aku budak pelarian dari alam rumah dan gemar bermain arus disungai.Maka pengalaman aku datang dari pelarian itu.

Tapi kamu bukan budak lagi
ye betul.Dalam masa terdesak kita boleh kembali kezamannya sebagai pelarian.Siapa yang tahu,kerna ia hanya berada dalam pemikiran seorang dewasa.

perrrg...kamu,?
...........

Monday, April 25, 2011

Ayah

Semuga Rohmu bersama orang yang beriman.

Aku dah lupa bagimana rupa ayah.Tak ada sekeping gambar pun.Hanya membayangkan adek beradek ayah dan anak anak ayah.Siapa yang lagi mirip.Adakah ia lebih mirip kerupa aku?entahlah.
Ayah tinggalkan aku sewaktu aku masih kecil.Tak pernah teringat bila ayah menyentuh ku.Ayah sakit sejak aku kecil lagi.

Bila aku darjah tiga.ayah telah meninggal.Lemas disungai.Aku tidak bersedih atau terasa kehilangan.Kenapa?
Masih lagi bermain main tatkala emak menanggis disisi ayah.Kali terakhir melihat emak mengelap darah yang mengalir dari telinga dan hidung ayah.Itu kali yang terakhir.

Aku tidak menanggis disaat ayah dikapankan.Walaupun itu kali perrtama aku melihat jenazah.Tidak terasa kehilangan.Sedari kecil setahu aku dijaga oleh emak sendirian dan dengan tokwan.
_______________________________________________________
Anak anak ku
Kamu beruntung kerana ada seorang ayah yang begitu bertanggungjawab.Dia amat menyanyangi kamu sehingga tidak boleh kamu jauh darinya.Biarpun kamu semua layak menduduki asrama namun ayah kamu tidak membenarkan kerana dia mahu melihat kamu membesar didepannya.

Ayah kamu terlalu risau kalau kamu sakit.Dan kamu semua bernasib baik kerana rezeki kesihatan selalu menyebelahi keluarga kita.
Selalu juga dia bertanya.siapa antara kamu yang mampu menjaga dia bila dia sudah tua dan tidak berdaya.Andai ibu yang pergi dahulu.Siapa?Biarpun kamu selalu dilukai dengan kata kata.lupakan.
Katanya memberi ubat semangat untuk kamu melihat dunia ini penuh dengan kesakitan.Kamu harus kuat dan tabah menghadapinya.Bukankah dia juga selalu memastikan anak anaknya hidup berjaya.
_____________________________________________________________
Untuk sahabatku yang bertitle ayah

Kamu adalah yang terbaik sekiranya.anak kamu merindui kepulangan kamu kerumah.
Sekiranya mereka menggelakkan dari kamu.sesuatu yang tidak jelas sedang berlaku.Jagalah keharmonian keluarga anda,Jangan sakiti ibu mereka didepan mata mereka.Itu kenangan yang paling pahit.
______________________________________________________________-
Ayah mertua
Alfatihah untuk ayah.Semuga ayah aman disana
Kamu sebaik ayah yang berjaya mendidek hati aku dalam perkara perkara bimbingan.Kamu begitu amanah menjaga segalanya.Pemergian mu dalam keadaan sedang bertakbir (solat zhuhur)amat tenang dan kami bershukur .Adakah semulia itu juga yang kami bakal hadapi?
-----------------------------------------------------------------------------------
Bakal ayah
Bersediakah kamu ?

Sunday, April 24, 2011

kawan


kamu jauh dalam dirimu
tergapai diawangan
genggam awan ditangan
namun titis hujan yang kelihatan
tersadai dilautan
mengapung dilautan biru
selamat ketepian
wajah terbakar hitam
digurun sahara
jejakmu tidak bertapak
ditimbus pasir 
air didepan mata
hanya bayangan kehausan

Saturday, April 23, 2011

ruang masa

kalau masa dulu menawari aku masa kini
tidak jatuhnya aku berkali kali,
mengejar pelangi dihujung langit
hujan pun tidak tertahan merintik
masa
ingin aku kembali kedulu
mencari masa hari ini
yang pasti tidak akan berlaku
harapan tumbuh mati
Tuhan
Dengarlah tangisan
aku yang terbuang
tercampak diruang masa
yang tidak bermakna

Friday, April 22, 2011

hantu budak sekolah tak pergi sekolah...

.Diluar sudah terang benderang.Aku bingkas bangun.Rasa marah sebab sudah terlewat untuk kesekolah.Kalau terlepas bas jam 6.30 pagi ni alamat aku akan sampai kesekolah pada pukul lapan.Sepintas lalu aku membelek jam".Ah.dah 6.45 pagi".Tanpa mengejutkan sesiapa aku terus keluar menghafal jalan permatang sawah menuju kejalan raya utama.Aku perasan emak ucu sedang membakar pulut udang diluar pintu dapur.

Aku semakin resah bila tidak nampak kelibat kenderaan dijalan raya.Janganlah aku terlepas bas lagi.Aku sudah diberi amaran cikgu disiplin kerana selalu datang lewat ke sekolah.Peliknya kenapa suasana terlalu senyap.Kereta yang lalu pun semuanya laju laju.Hampir satu jam terpacak ditepi jalan raya namun kenderaan makin jarang melintas.Sejuk.dan senyapLautan sawah yang berselang buah rumah kelihatan amat sunyi sekali.Kedinginannya membuat aku terfikir untuk kembali kerumah untuk mengambil jeket.Aku meletakkan beg yang disandang dibahu jalan.Dengan laju yang paling maksimun aku berlari kerumah semula.Aku terus meluru kebilek dan menyambar baju yang tergantung didinding.Seketika aku terpandang jam loceng.dan aku terkejut bila melihat waktunya sama seperti aku melihat tadi.Pukul 6.45.Jam loceng itu mati.Dan aku terpedaya dengan terang sinar bulan.

Aku membuka radio dan mendengar juruhebah memaklumkan jam 4.00 pagi.Ini bermakna aku berdiri dibahu jalan raya seawal jam 3.00 pagi.Aku berpakaian putih(pakaian sekolah) dan berdiri hampir satu jam lebih.
Aku mungkin dianggapnya Hantu sekolah oleh pemandu yang memecut laju sebaik melintas dihadapanku.
Aku teringat beg yang diletakkan dibahu jalan.Bagaimana?
Aku teringat mak usu yang sedang membakar pulut udang diluar pintu dapur.Suasana senyap sepi membuat aku diburu rasa aneh.Sekali lagi aku terkejut apabila melihat pintu luar dapur tertutup rapat.Aku menuju kebilek mak usu dan terkejut melihat dia sedang tidur dengan nyenyaknya.Bulu roma sudah meremang.Aku kembali pula kebilek emak.dan emak juga masih tidur.

Perlahan lahan aku menuju kekatil emak dan baring disebelahnya dengan pakaian sekolah.Aku terkenang siapa pula yang membakar pulut udang diluar pintu tadi.Bagaimana dengan beg sekolah yang ditinggalkan ditepi jalan.Ingatkan ingin mengajak mak usu menemankan kejalan raya,sebaleknya lain pula yang berlaku.
Dalam kekeliruan  memikirkan perkara tadi aku tertidur semula.Setelah memastikan jam diradio mengumumkan jam 6.30 pagi,aku memberanikan diri keluar kejalan raya.Namun sekali lagi aku terkejut apabila beg yang ditinggal kan dibahu jalan ada diatas kerusi dapur.

Langkah agak longlai.lemah lutut secara tiba tiba.Dadaku berdenyut kencang bila melihat kelibat mak ucu yang masih mengerbang rambutnya berlalu senyap menuju kebilek air.Tanpa bertanya apa apa.aku hanya diam termanggu.Tidak berani aku menyentuh beg sekolah diatas kerusi.Malah bagai terkunci mulut untuk bertanyakkan mak usu .tentang apa yang dilihatku pagi tadi.Hari ini dengan resminya aku ponteng sekolah.

Setelah semangat ku pulih aku memberitahu adekku tentang apa yang berlaku pagi tadi.Namun dengan selamba dia berkata."..Best tak jadi hantu."Dan beberapa bulan selepas itu aku diberitahu orang sering saja berjumpa kelibat orang tua dibawah pokok rhu di jalan besar tempat aku menunggu bas itu.Terima kasih kerana memulangkan beg sekolah itu.

Cerita ini berlaku semasa aku ditingkatan dua.Memang waktu itu aku memang dikenali kerana selalu datang lambat kesekolah gara gara terlepas jam pukul6.30 pagi.Aku tidak ingat bila emak membelikan aku basikal untuk memudahkan aku kesekolah dan juga aktiviti bersukan dan beruniform disebelah petangnya.
Masa itu aku sedikit rasa bangga kerana cikgu displin(yang terkenal dengan garangnya)memanggil namaku atau menegur..Hah bangga jadi budak jahat kononnya..

waktu menulis jam 4.39 pagi.ditemani oleh bulu bulu yang meremang...senyap sesenyapnya.

oh sabrina kekasih lama........

Monyok nya bertambah keruh bila agenda tidak menjadi.Muka dipaling ke luar cermin.Kereta berderetan dalam silau lampu berbalam dalam tumpahan air dilangit."Tak sempat lah na.Lain kali saja.lagipun dah pukul 4.00 ni.
"Hmmmm bila lagi nak beli.esok sekolah ganti."Marah disimpan dan tidak puas hati.Terpaksa fokos memandu dalam hujan lebat.Berpura tidak menghiraukan sungutan sabrina.Namun dalam fikiran agak tersedih bila tidak ada niat ingin memahami keadaan yang tidak berupaya.

Diam.Wiper mengipas cermin kekiri dan kekanan.Diluar kelihatan air mula membanjiri jalan.Banjir kilat.Lagu omputih kegemaran remaja terkini sengaja dikuatkan menyaingi bunyi rintitan hujan diluar.Fokos kepada apa yang berperang dalam minda sejak akhir akhir ini.Hanya dia yang tahu.dan buat buat tidak tahu.Takapalah.Tidak mampu lagi menyurat.memujuk kalau hati sudah berpaling.

Sampai dirumah.sabrina terus menghempaskan diri disofa.Wajahnya masam dan memandu kecewanya kedalam mimpi.Sabrina,ada lagi tiga bulan untuk mendapatkan benda itu.Banyak masa lagi.jangan excited sangat.Bukankah bersabar itu menyempurnakan sifat peribadi kamu .

Kadang kadang sabarlah yang memimpin hati ini.Air mata bukan ukuran lagi.Bukan sesenang abc untuk mencapai hajat kita walaupun dirancang.

Wednesday, April 20, 2011

ajinomoto

"apa mende nya nih"
Tersentak tapi buat buat selamba.Reaksi muka dan kata kata kena hadapi dengan tenang dan sabar.Reaksi sebegini menunjukkan dia tidak suka  atau sedang dalam kemarahan.Cuba alehkan bahasa yang sopan
"Apa ini" sudah tentu akan terasa sedikit dihargai sekurangnya sebagai manusia.
_________________________________________________________________________________
Semakin berusia..semakin terasa dengan segala ketidakupayaan melawan kehendak hati.Terasa berlari atas bahang bara api.Melihat arus yang makin maju terasa  tersungkor dipintu kenyataan.
"fikirkan.apa maksudku.sebagai manusia.ada masanya terpaksa melepaskan kesayangan kepada orang yang disayangi,fikirkanlah"
_______________________________________________________________________________-
Termanggu sekejap.Sesuatu yang menimbulkan kemarahan .kekesalan.dan kesedihan adalah kerana mainan dalam hati.Perang jiwa dan terpaksa menewaskan diri sendiri kerana orang lain.Siapa orang lain itu?Sudah tentulah orang yang paling rapat.Dan kawan adalah jawapannya.Kekasih mungkin juga.Ibubapa dan saudara mara mungkin diantaranya.
Kalau kawan,tentu sahaja ini pendaman pendendam.Melepaskan kekasih atau orang yang disayangi kepada kawan adalah sesuatu yang mengambil masa untuk melupakan,atau jalan yang paling mudah berkerat rotan.
________________________________________________________________________________
"Maaf saya tidak bermaksud menganggu ketika ini."kata saya sambil memberi sebungkus "perasa makanan"
untuk dicuba sebagai bahan makanan terbaru.
"Apa mendanya nih.seperti mengeluarkan suara yang jijik"
"ajinomoto,kata saya..."perasa penyedap makanan"rasa.dengan perasaan dan tujuannya....,hakikatnya tidak bagus,tapi sesekali digunakan untuk menepati selera..Tidak ada paksaan menggunakkannya,dan gunalah sekadar yang sedikit.,ini cuma RASA saja.
_________________________________________________________________________________
sekali lagi ditinggalkan dengan seribu pertanyaan,Apakah nada tengkingan"apa mendanya nih"sudah memberi jawapan.Benci?



titisan air merembes keluar..tissu dimana?

freda

Monday, April 18, 2011

surat untuk dia...

Saya faham makna FRodo,mengelongsor atas kertas pasir.Samada ia cedera fizikal atau bayangan sakit yang tidak terperi.Malu ditunjukkan ditempat yang sakit, samada malu itu benar atau benarnya malu itu kerana menyembunyikan sesuatu perkara.

Berus gigi untuk dikongsi?Boleh bayangkan etika yang menjijikkan itu.walaupun dalam peperangan membuat perkiraan.antara terdesak atau didasari kasih sayang atau nama mudahnya membuat pengorbanan.Jalan pemudahnya,kita ada hak sendiri dan ada masanya hanya kita yang unggul memilekinya.Kalau kamu menyukainya.pasti kerana kamu memileki hak itu.Dan kenapa melepaskan kiranya dia memihak kepada kamu juga.

Terdera melihat bayangan dalam kelam dari jendela yang tersingkap?Kenapa memikirkan orang lain perlu bahagia sedangkan kita juga perlu membahagiakan diri sendiri dengan cara kita sendiri.
kaki terpasung dibumi sedang kepala tergantung diawangan atas sebab apa kamu merelakan melihat kesayanganmu terbang menjauh dari mu.Sedangkan dia adalah merpati yang jinak ditangan.

Titisan warna merah yang mengekori telapak kakimu adalah dari luka yang sengaja ditinggalkan dan untuk diberi ingatan pada dia."Aku hidup dalam kesakitan untuk melihat kamu berbahagia"Apakah ini boleh membahagia dirinya juga.

Fikirlah apa yang ada untuk kamu.Apa lagi yang tinggal .Menjentik air dilautan tidak memberi apa apa makna kalau ia namanya berkorban.

salam.surat durhaka dari seseorang yang pernah dikenali.

rahsia
18/4/2011

Friday, April 15, 2011

wajah wajah

wajah itu
sendirinya terlukis antara ingat dan rindu
yang sesekali buat tersendu
dalam diam sunyi yang terlalu

wajah itu
tergenang dimata dalam saban waktu
dalam setiap masa berlalu
mengingati atau menjauhi
tiada beza antara
pasti rasa aneh membara
emak...sampai bila nak ngaga ni.......
wajah itu
merubah wajahku
menjadi sayu.antara merindu
dan mengasihi kesepianmu
dan menyalahkan diriku
tidak pulang kepangkuanmu


                         EMAK.EMAK EMAK
                         EMAK EMAK EMAK
                         EMAK EMAK EMAK
                         EMAK EMAK EMAK

wajah ini
adalah wajah nya
sentiasa ada
dalam rupa dan gaya
dalam tangis dan ketawa
dalam senyum dan manja
dalam rupa kucing dan serigala..

Wednesday, April 13, 2011

kisah semut hitam

merenung meja didepan.bertinggung dagu melihat semut semut yang merayap dengan displinnya.berbaris dengan fokos tujuan  sang permaisuri.diantara semut semut itu terperasan seekor semut hitam yang lain dari yang lain.Tubuhnya agak besar seolah dia adalah ketua tentera yang memberi arahan.

dengan zalimnya sebatang pen digunakan untuk mengeluarkan semut hitam dari barisan.Agak gelabah mencari arah.Gelas yang kehabisan air ditangkup.Semut hitam berligar ligar tidak keruan.
"hai semut hitam,izinkan aku menjadi zalim hari ini"

gelas diangkat.semut hitam ditelapak tangan.meneliti kakinya yang menerjang .kekuatan kamu hanyalah fokos permaisuri.Kamu hidup dan mati kerananya.kini kamu ditanganku.
"hai semut hitam.tahukah kamu bahawa gigitan kamu itu sakit,berbisa,dan aku ingin membalas dendam kepada kamu hari ini.."

sebatang pen mengganti pedang.badan semut hitam ditujah tujah.Terpelanting kepala dan anggota badan.Kini.ketua tentera sudah terima takdirnya....

Deretan semut tadi tidak memperdulikan lagi.Kekejaman yang direka dalam minda.tidak sampai kepada tingkah laku.semut hitam dilepaskan kembali kepada yang hak.kepada tanggungjawabnya.Tentu saja tidak ada keberanian membunuhnya walaupun ia memberi gigitan yang berbisa.luka yang tak nampak darahnya...

Monday, April 11, 2011

hidup dirancang?

bermula
berdetik
berdetak
berdebukdebuk
bergembira.
berduka
berbicara
berhenti
berdiam
bertanya
bersengketa
bermuram
berduka
berduka
berduka
berduka
berkubur
.......................

kesementaraan ini

sesekian kalinya
menjerut kepedihan hati
dunia membayar harga
kesilapan dan hukuman mati

menjauhi kamu
kerana dunia mengajarku
erti keperluan
erti batasan
erti kemurnian
yang kekal ialah keharmonian

dunia yang pernghujung nafas
hidup yang mengamit pengakhirnya
muga kembali dalam kesedaran
dia lebih sempurna

Sunday, April 10, 2011

kita tak pernah sempurna

sempurna itu cuma bayangan kekhilafan diri.Mahu mengaku?
dari lahiriah tembus kedalam batiniah.kesempurnaan tidak akan akan berlaku.
Lalu jangan menuding jari.dengan mengatakan "kamu itu siapa.dan lihat diri kamu untuk capai angan angan "

menegur?Kamu boleh mencanang sedunia,hari ini aku sudah sempurna sebagai manusia,dunia dan akhirat,namun mampukah kamu menafikan sesuatu yang bergolak dalm perasaan. ketidakpuasan dan keinginan....sedangkan kamu sudah sempurna dengan peraturan dunia.

Kekesalan?akui bahawa tidak mudah untuk melupakan keghairahan ketika dilambung perasaan.semangat hidup seakan memuncak dihiasi kecerian yang jarang dinikmati.Untuk teruskan kehidupan.apakah berada dalam kurungan resah sedangkan kuncinya ada pada diri sendiri.Cintai diri dan kecintaan itu menyemarak kepada kehidupan orang lain juga.


Friday, April 8, 2011

janji bulan

bulan terang
sekadar hiasan didada malam
cahayanya penuh janji
sampai pungguk ternanti nanti

namun janjinya mati dikala fajar menjelang
pungguk juga mati dalam tembelang