sketsa perjalanan

Sunday, May 1, 2011

semangat yang hilang

Sesekali beraleh arah.Permandangan laut pantai cempedak begitu mendamaikan.Kaki yang telanjang mencengkam pasir yang halus.Bermain main dengan buih air digigi pantai.Kejauhan seseorang sedang membaling sesuatu ditempat lapang.Membaling simbolik kelukaan hatinya kah?.Banyak perkara boleh disimbolikkan dengan melakukan sesuatu yang amat payah diterjemahkan secara benar.Siapa yang mampu mentafsir hati orang lain.Hanya beban fikir yang tak terkawal akan mengalir keluar melalui simbolek ini.

Dengan cara apa kamu mengawal diri.Diam membungkus seperti ulat sutera.Tidak seperti dulu dulu.Bicara seloka bisa saja mencairkan kelesuan .Ketawa dan senyuman dalam bayangpun memberi semangat kejituan untuk esok harinya.Hari ini kelihatan suram.Tidak bermaya.lesu.Mencari semula semangat seperti merangkak dalam tolakkan air.

Disatu arah dua sejoli sedang menikmati wangian bunga bunga ditaman.Tanpa memperdulikan pandangan bermakna dari banyak mata.Melihat saja.Sayang sekali,dalam tenang damai begini masih lagi tidak mampu berkongsi dengan alam akan semangat yang dicari.




ANGIN yang menyusuk dicelahan hati yang retak,
tika ini kamu berhenti berhembus
tidak pasti kelukaan apa yang tinggal
memerhati dan berdiam diri
bacalah doa iringi wangian setanggi.
AIR MATA yang bertakung dihati
jangan lagi diperduli

FREDA

1 comment:

  1. ambillah ketenangan itu..cmpak segalanya didasar laut..ambil saja butir2 pasir putih buat bekal bawa pulang..kalau berdarah lagi hati itu..pupuk kn dgn pasir2 biar sembuh

    ReplyDelete