sketsa perjalanan

Thursday, April 28, 2011

Bila rasa itu meminggir.....

Tiba tiba dia ingin jadi mishali tahap dewa dewi.Direnungnya wajah kusam dengan penuh tekun.Lalu diusapnya perlahan.Meraut jari jemari kepipi.
"Tunggu sini.nanti saya segarkan muka abang.Sabar hingga fasa keempat.pertama.bersihkan wajah.kedua.lembabkan dengan pencuci susu.mask.diikuti penyegar dan pelembab.Hanya 45 minit.Siabang hanya menurut perintah. seperti bayi suci yang manja manja begitu.

Dibaringkan wajah.Dua keping kapas lembab diletak atas pelupuk mata.Semua bahan pencuci wajah sudah tersedia.Bagai seorang pekerja pedandan wajah.dia dengan semangat mishali meneruskan dengan tekun sisulami rasa kasih sayang seorang isteri.Wajah diurut mengikut tertibnya urutan.pembersih muka diputar putar seluruh wajah.Kemudian dibilas dengan air dingin."Best tak"tanya siisteri
"Hmmmmmm.."memberi respon  kerana mulutnya tidak boleh dibuka.

Fasa kedua,pencuci susu dilumur dan diikuti urutan selamatkan kedutan...Agak lama berligar jari jari dipelusuk muka.Kemudian dioleh oleh kapas.Dibiarkan seketika.Sejenis produk masker dari timun dilumur dengan berhati hati.Sementara kering masker dimuka ..dia pergi kehujung kaki dengan memicit telapak kaki.mencari point point penting urat keorgan penting.Nampak kesedapan diwajah yang telah bertopeng tadi.Seterusnya urutan kepada jari jari.kanan dan kiri.Membaca urat urat dijari tangan sambil menafsir maknanya seperti yang dibaca dalam buku.
"Ini urat scandal.dalam usia 40an keatas .abang ada seseorang yang sukakan abang.
"wajah bertopeng tadi diam.Nafasnya seakan gembira dengan telahan.."kalau tengok jangka hayat abang mati dalam umur 60an begitu...Ini urat kerjaya.Abang mampu diatas.Siisteri seakan seorang dokter yang memberi perjelasan kepada pesakit.

Fasa ketiga.Masker ditanggalkan.Dibersihkan dengan air dingin.Penyegar di sapu rata dikuti oleh losyen pelembut wajah.Wajah nampak segar.Dan untuk terakhir .didudukkan posisi L.bahu diurut hingga kepangkal leher.Sudah selesai satu acara tugas misali.

Siisteri duduk disisi.memandang puas kewajah Si abang.Mengusap pipi yang tampak segar dan lembut.
"Siabang tersenyum dn berkata,alangkah bertuahnya abang sekiranya ada 4 orang isteri ketika ini.Sorang mengurut,sorang membuat facial.seoarng memicit kaki seorang memasak...

Siisteri bangun dan menuju kepintu.Hatinya sedih.Dia tahu kata kata itu cuma gurauan,tapi bukan disaat setelah perhidmatannya selesai."mahu pergi kemana pula"Siabang terkejut dengan reaksi siisteri..
"Saya mahu jadi isteri yang keempat.Iaitu kedapur"..termanggu manggu siabang.Adegan 45 minit tadi tidak lagi menjadi sesuatu yang mengembirakan.Kenangan yang tak akan berulang..
Sebaiknya mana pun seorang isteri,jarang suami ingin menghargai.Langkah siisteri perlahan .tersedih.Terluka..

Hari ini wajah itu direnungi lagi.Kusam dan tidak bermaya.Letih dan menanggung beban fikir seharian.Namun tidak ada rasa lagi ingin membelai pipi itu lagi.Rasa itu telah hilang.

2 comments: