sketsa perjalanan

Tuesday, April 26, 2011

penolakkan

semasa menyeberang sungai.aku ditolak beramai ramai oleh tangan yang nakal.Rupanya niat bergurau membuat aku terpaksa memikirkan untuk tidak mahu mati.Arus yang kuat menyebabkan aku keletihan untuk ketepian.
Apa yang aku buat?Aku teringat sewaktu awal belajar berenang.Pengalaman sendiri.Jangan melayan rasa letih sebab kita akan menjadi bertambah lesu.

kosongkan minda.Terbalikkan diri dan menimbangi air diparas badan.Mengapunglah dan perlahan mencari arah ketepian.Gunakan tenaga ayunan tangan umpama pengayung untuk menguak diri.Pastinya dengan tenang dan dan tidak panik akan menghasilkan sesuatu yang tidak terduga.Dalam tenang dan terapung.bukalah mata dan lihatlah langit yang maha luas.Beburung pun akan kagum.

seseorang bertanya,bila aku belajar?
Aku budak pelarian dari alam rumah dan gemar bermain arus disungai.Maka pengalaman aku datang dari pelarian itu.

Tapi kamu bukan budak lagi
ye betul.Dalam masa terdesak kita boleh kembali kezamannya sebagai pelarian.Siapa yang tahu,kerna ia hanya berada dalam pemikiran seorang dewasa.

perrrg...kamu,?
...........

2 comments:

  1. seandai nya ku bisa lari
    jauh ku pergi membawa diri
    sebenarnya langkah terkunci
    antara kasih dan juga budi

    ReplyDelete
  2. begitulah hakikatnya masih berpegang walau kaki selalu menhayun...

    ReplyDelete