sketsa perjalanan

Monday, April 25, 2011

Ayah

Semuga Rohmu bersama orang yang beriman.

Aku dah lupa bagimana rupa ayah.Tak ada sekeping gambar pun.Hanya membayangkan adek beradek ayah dan anak anak ayah.Siapa yang lagi mirip.Adakah ia lebih mirip kerupa aku?entahlah.
Ayah tinggalkan aku sewaktu aku masih kecil.Tak pernah teringat bila ayah menyentuh ku.Ayah sakit sejak aku kecil lagi.

Bila aku darjah tiga.ayah telah meninggal.Lemas disungai.Aku tidak bersedih atau terasa kehilangan.Kenapa?
Masih lagi bermain main tatkala emak menanggis disisi ayah.Kali terakhir melihat emak mengelap darah yang mengalir dari telinga dan hidung ayah.Itu kali yang terakhir.

Aku tidak menanggis disaat ayah dikapankan.Walaupun itu kali perrtama aku melihat jenazah.Tidak terasa kehilangan.Sedari kecil setahu aku dijaga oleh emak sendirian dan dengan tokwan.
_______________________________________________________
Anak anak ku
Kamu beruntung kerana ada seorang ayah yang begitu bertanggungjawab.Dia amat menyanyangi kamu sehingga tidak boleh kamu jauh darinya.Biarpun kamu semua layak menduduki asrama namun ayah kamu tidak membenarkan kerana dia mahu melihat kamu membesar didepannya.

Ayah kamu terlalu risau kalau kamu sakit.Dan kamu semua bernasib baik kerana rezeki kesihatan selalu menyebelahi keluarga kita.
Selalu juga dia bertanya.siapa antara kamu yang mampu menjaga dia bila dia sudah tua dan tidak berdaya.Andai ibu yang pergi dahulu.Siapa?Biarpun kamu selalu dilukai dengan kata kata.lupakan.
Katanya memberi ubat semangat untuk kamu melihat dunia ini penuh dengan kesakitan.Kamu harus kuat dan tabah menghadapinya.Bukankah dia juga selalu memastikan anak anaknya hidup berjaya.
_____________________________________________________________
Untuk sahabatku yang bertitle ayah

Kamu adalah yang terbaik sekiranya.anak kamu merindui kepulangan kamu kerumah.
Sekiranya mereka menggelakkan dari kamu.sesuatu yang tidak jelas sedang berlaku.Jagalah keharmonian keluarga anda,Jangan sakiti ibu mereka didepan mata mereka.Itu kenangan yang paling pahit.
______________________________________________________________-
Ayah mertua
Alfatihah untuk ayah.Semuga ayah aman disana
Kamu sebaik ayah yang berjaya mendidek hati aku dalam perkara perkara bimbingan.Kamu begitu amanah menjaga segalanya.Pemergian mu dalam keadaan sedang bertakbir (solat zhuhur)amat tenang dan kami bershukur .Adakah semulia itu juga yang kami bakal hadapi?
-----------------------------------------------------------------------------------
Bakal ayah
Bersediakah kamu ?

No comments:

Post a Comment