sketsa perjalanan

Thursday, July 21, 2011

lengkaran kasih dimalam jumaat

pertama

Hayun langkah dengan gusar dan rela melangkahi lengkaran imagenasi dari benang yang hanya bersimpul mati.perlukah aku terus menari atau kaku diam berdiri.Haruskah aku keluar dari lengkaran dan mengundur diri perlahan lahan.Ia adalah satu keputusan yang akan meranap jiwa raga.Namun perlukah aku terus berterusan bertayangan dalam gelap gelita.Siapa yang peduli.

Kedua
Mimpi dua ekor ular.seekor ular besar menanam diri dalam pasir .menyembunyikan kegagahan dan keganasanya.Dan seekor lagi ular kecil berbisa menglengkar dan menggigit.Sedangkan aku dikurung dalam kebebasan dan tidak mampu melepaskan diri dari apa juga takdir.Diluar sana seseorang hanya memandang dan berlalu.Seolah berkata "Lihatlah bagaimana takdir meletak kamu disini dan terserah kepada kamu.Membiar atau melawan.

Ketiga
Memuja kecantekkan awan yang memerah dihujung senja.Longlai langkah menghayun mencari ketetapan alam.Pasrah biar gelap pekat menyelubungi kesepian hati.Namun malam juga mengubat kerinduan pada kesenyapan.Lena yang menyelak mimpi mimpi.Biarpun ia hanya berada dalam kemewahan angan angan disiang hari.

Keempat
Kabur.Salahkah mata yang melihat dengan nyata namun ia cuma asap dari teko jin atas permintaan hati.Salahkah akal fikiran yang tidak pandai meneka akan makna makna atas takutkan ia sekadar kata kata yang disuarakan tanpa erti.Mana nafas yang dihela dalam denyut nadi yang belum mati sedangkan rohnya berkeliaran mencari bukti.

Dan kelima
Imagenasi terkini,adalah mimpi ngeri Tun teja sebelum terbius ubat pelupa.Melupakan tuah yang beraja dijiwa dan melalui hidup dengan segala raja.Tuah adalah lambang kebebasan dan dan keluhuran budi pekerti ,Namun demi kehidupan yang sebenar Tuah menjadi pendusta.dan akhirnya Tun Teja dikembalikan didaratan dan kembali Tuah dilambung ombak kesedihan.



nota kaki.
malam jumaat.aku melihat jauh dari dalam...terima kasih nyamuk kerana buat aku berjaga.pagi esok pasti aku bunuh kamu....

2 comments:

  1. terlalu simbolik
    terlalu menikam jantung ku
    ke saraf yang amat dalam..

    fre da

    apakah kah kamu jelmaan diri ku?
    tiap bait mu menceritakan masa lalu ku
    lantas aku tak perlu berkata apa...

    ReplyDelete
  2. tiba tiba bulu roma saya meremang.masih juga ada situasi yang begini pada hati yang lain.Ye namanya wanita....sesuatu yang dalam seperti seiring dalam mengereng....

    Yang mengerti dan memahami saja dapat menjiwainya dengan saksama..yang dalam dan terdalam hanya dapat diselami oleh penyelam yang bukan calang....

    ReplyDelete