sketsa perjalanan

Wednesday, October 19, 2011

Politik

Terheret dalam kemelut yang kalut dengan ragam belut belut.Membicarakannya seringkali tergaris kekecewaan yang bagai tiada penamat.
Dari peringkat sekolah hingga ketahap cerdek pandai,masing masing dengan andaian sendiri dan hukum hakam yang telah diacuankan mengikut pemahaman yang telah diracuni..

Kadang menjadi risau.Risaukan kebangkitan arus yang menolak aliran.mengalir ke simpang simpang yang menyesatkan.Media berperang menegakkan kebenaran dan media juga menjadi pengukur kebenaran itu.Kecelaruan yang berterusan menjadikan sebati dalam pemikiran yang masih dalam perkiraan.dan terumbang ambing.

Maka golongann inilah lah yang menjadikan satu puak yang bosan.Bosan dengan apa apa yang berlaku dan berfungsi sebagai "tunggu dan lihat".Mereka tidak berbuat apa apa kecuali berkata" inilah melayu dengan kemelayuannya.. Melayu yang mampu sekadar pertengahan sempurna..hanya menuding dan mencebik kearah yang dikatakan ...perosak bangsa sendiri..iaitu ketuanan melayu yang hilang songkok dan digadaikan dengan topi yang murah dan berlebel apa sahaja.

Golongan ini berada diantara kita...bukan sedikit.kekecewaan mereka berbaloi dengan kemenangan perang saraf pihak lawan.Penangan penalti yang disengajakan masuk dalam gol sendiri...Siapa yang bertepuk tangan...

Dengan apa yang ada.khudrat yang bernafas.maka sama samalah kita melihat kedalam anak mata anak anak kita...Jangan kita dipersalahkan kerana kuasa yang ada tidak direbut kerana marahkan nyamuk kelambu hendak dibakar...nyamuk boleh dilupus dengan kemudahan teknologi...dan penolakkan akar umbi...kelambu yang terbakar boleh menyemarakkan kehancuran ..yang tidak boleh dikembalikan lagi..kalau nasi menjadi bubur...boleh lagi dimakan.kalau nasi berbau hangit dan tengit..maka lihatlah saja ia terbuang dengan rasa yang amat kesal......

Sekian..
Freda..

4 comments:

  1. Sesungguhnya segala kesalahan yg ada sekarang disebabkan oleh sikap pemimpin pemimpin kita yg tidak ikhlas berjuang

    ReplyDelete
  2. Anon.
    Mereka berjuang untuk menambah eset poket sen
    Diri....dan kroni...masalahnya ia sudah meracuni minda masyarakat keakar umbi.....

    ReplyDelete
  3. mereka tidak pernah peduli asal bisa poketnya berisi.

    ReplyDelete
  4. The killing without shadow
    Bayang mu menjengah disini juga .terima kasih...

    ReplyDelete