sketsa perjalanan

Sunday, January 2, 2011

satu ketika.......

dalam pertarungan fitrah melahirkan anak yang keempat,dengan dokter berpangkat datuk.dr ct.semua org kenal dia.dia hanya mengambil beberapa saat untuk aku melahirkan....berjaya.dokter rasa lega.sambil menyanyi kecil dia meneruskan untuk menjahit luka luka tanpa menyedari ,uri masih lagi tertinggal.

dia bangun menanggalkan baju uniformnya dan pergi menguruskan baby pula.aku ditinggalkan.tiba tiba dia menjerit memanggil nurse dan menyerahkan baby ,sementara dia meluru kearah aku dan berbisek.Puan,pls push.uri masih kat dalam.aku masih dalam keadaan lemah.dan mengangguk faham.namun aku cuba sedya upaya. tenyata aku kehabisan tenaga.aku terdengar.dokter berkata ..for the last time.pls push .or operate..

aku tedengar sayup sayup suara dokter yang kecemasan.badan ku terasa ringan.terasa terbang.tinggi dan tinggi.
kelilingku gelap dan hanya kelihatan kilauan cahaya.aku betul betul menyaksikan aku tidak lagi berada dibumi.
gelap dengan kilauan cahaya..seperti diruang angkasa.

namun bila ku buka mata,aku melihat mata ibuku merah.dan baby diletakkan didadaku.aku disorong kedalam wad selesa .terdengar dokter berkata.shukur.nasib baik.sebenarnya aku tidak ambil kira apa yang berlakupunsebelum melahirkan pun aku sudah terima apapun kemungkinan.
sekarang sudah 15 tahun berlalu.namun ingatan itu masih kuat ku ingat.bukan kelahiran tapi kematian

.ye,kematian.aku selalu diingatkan tentang ini.bila bila dan ada masanya rasanya mati itu lebih baik,namun sebetulnya adakah aku bersedia?kini aku melihat didepanku yang ada ialah penamat.
semua orang akan hadapinya.

 kuat makan juga budak ni.....
 peminat david achutleta..(tak tahu nak eja..penyanyi masa kini)

 manja dengan abangnya juga
apapun aku gembira dengan kehadiran baby itu.jelas ia manja.ceria.dan comel.sekarang.....?inilah dia..

2 comments:

  1. berilah ilmu secukupnya, tanamkan semangat cinta ilmu melebihi segalanya.
    mereka akan jadi orang dikalanganmanusia

    ReplyDelete
  2. "orang dikalangan manusia"
    sedap ayat ni.terima kasih

    ReplyDelete