sketsa perjalanan

Tuesday, January 18, 2011

sendiri lagi....

jalan tidak toleh toleh.
menuju kedepan .pelan pelan kadang laju laju
peduli apa orang pandang
peduli apa kata orang
mata mereka hanya sebiji bola
tahu kesana sini tanpa erti
melihatpun ada ilmu
jangan mudah sampai kehati untuk menghina
lihat dan beribadahlah dengan pancaindera
--------------------------------------------------------------------------------------------------
tak tahu kenapa ujudnya sajak ini secara auto.tiba tiba ayat ni tergaris.sekali baca indahnya ....aku sedang mengadap mamak  itu sebenarnya.duduk sekejap menghilangkan letih kaki.banyak aku berjalan,berpusing pusing dalam bangunan lima lot itu.mamak itu sedari dulu masih setia ditempatnya.dia dah kenal aku.dah biasa tukar tukar senyum.dah tahu minuman kegemaran aku.kalau aku parking di gerainya.ayat pertama dia tanya
"macam biasa ka"aku hanya angguk.
lagi  dia tanya"roti canai mau ka,kakak"dia panggil aku kakak.padahal dia dah beruban seluruh alam tubuhnya.Apa salahnya panggil aku adek manis ke.....heheheh.sejuk sikit hati ni...

aku rasa mamak ni diimpot sejak beberapa tahun dulu.sesekali aku perasan kehilangannya.kata pembantunya "balek sana juga"aku senyum dan aku faham.
sambil menunggu,kebiasaannya aku akan melukis sesuatu.apa saja yang terlintas.ada sekali itu aku melukis mamak tgh kibar roti canai.Nampak dia gembira bila nampak lukisan aku..
"ayo ,kakak banyak pandai lukis.itu lukis saya ka....ha ha ha ha.nape tara hansem....
"macamana mau hansom.itu .itu bulu penuh muka.tara cukur."..aku bergurau .
"kakak,sudah tujuh tahun saya nampak kakak .selalu datang sorang sorang saja.banyak sepi la tengok.takda kawan cakap cakap,"nampaknya mamak cuba nak beramah dengan aku.
"ini kerja la.semua orang masing masing ada kerja sendiri.sibuk."aku memandang muka mamak tu sepintas lalu sambil aku membelek mesej yang baru aku terima.
KAT MANA,....ayat yang pendek saja.tapi cukup untuk menemankan aku untuk satu alam yang lain.


salam hormat dari saya

No comments:

Post a Comment