sketsa perjalanan

Tuesday, February 15, 2011

Diam lah

bertanya guru.
"Kenapa kamu mengambil ujian dan peperiksaan disokolah ini."
Murid diam.seolan mudah tapi susah nak pastikan jawapannya.melihat sama sendiri.masing masing cuba menjadi hero terpantas.Mata guru berpusing 180 darjah.mencari kelibat pemberi jawapan.

"ok jawapannya,amat mudah.kerana kamu semua diterima belajar disekolah ini.dan kamu layak mengambil ujian dan peperiksaan.,mudah kan?"ada pelajar menarik nafas dalam.seolan penipuan iQ.
"saya nak katakan.bahawa hidup kita juga melalui ujian ujian juga.Makin kita pandai makin tinggi ujiannya.Saya nak katakan jangan kita mengeluh kalau kita ditimpa ujian atau dugaan.kerana apa?
kerana kita diterima oleh penciptanya>kita masih dalam pemerhatianNya dan kita disediakan ganjaranya.

"Saya ingin katakan lagi disini,sekiranya kamu melepasi ujiannya dengan nikmat.bershukurlah.Dan pahala tetap ganjarannya dan kamu janganlah riak.Jangan sebarkan amal kebaikkan antara tuhan untuk diberitahu semesta alam.Malaikat mencatet setiap sifat riak kamu itu ndan kamu berdosa.Takutkan riak yang akan menhuni dan merosakkan amal baik yang lainnya.
Diamlah adalah lebih baik.Tuhan nilaikan diri kita bukan orang lain.Kerana itu JANGAN MUDAH TERGODA DENGAN ORANG YANG MEMUJI KEBAIKKAN DIRINYA...YAITU AMAL NYA DAN MEMANDANG ORANG LAIN TIDAK SEBAIK DIRINYA.Mereka bukan siapa siapa yang menentukan seseorang itu diterima Allah atau sebaleknya.."

Tiba  tiba aku dikejutkan oleh bunyi hon..kereta.Ah aku terleka pula.Aku berangan aku seorang guru .setelah aku bertemu kawan baikku,seorang guru besar...malam tadi.


                         yang merasakan ada kuasa pun ada masa hilang daya kuasanya juga.....


terleka..dari freda
11.20 am.jam terleka 10 45 am...

1 comment: