sketsa perjalanan

Tuesday, February 15, 2011

gerak gempita ...

selamba.pekakkan telinga.Amukkan mencari barang disaat terdesak.Awal pagi.bagaikan guruh berdemtum detum.kilat sambar menyambar.terpanah dihati.ini bukan kali pertama.acap kali.dan aku hanya selambakan.meneruskan kerja rutin diawal pagi.masak air ,bakar roti.letak jem.kaya.butter.dan sediakan cawan.

kunci aku sambar dirumah kunci didinding.buka pintu menuju kekereta.Aku hanya ada 10 minit untuk tidak terlambat.Kalau tidak nama ankku dicatet lagi dalam buku displin sekolah.Setakat ini aku belum diberi surat amaran sekolah lagi.

sepulangnya aku meletak beg sandang dikerusi.Terduduk seketika.mencari makna amukkan pagi tadi.Mencari diri sendiri.

Baru semalam hati aku cair setelah disiram kata,pengajaran hikmat dari penceramah maulidur rasul.Terpukau dengan budi bahasa ,tegas tapi lembut.rendah hati dan tawakkal.Dalam ruang duduk wanita yang dipisahkan kami hanya dapat menatap melalui tv.onlive dari sebelah.

betul.hati aku terikat dengan curahan ayat ayatnya.sekarang aku berdepan dengan situasi begitu.Marah jangan dilawan dengan marah.jadilah diri kamu itu air.Lama lama hatinya jadi sejuk...katanya..
peranan diri.tawakakal.....

Jangan buka aib orang.Sebab Allah menutup aib diri kita.Kerana Dia masih memberi peluang Taubat.Kalau Allah dah tutup hatinya.,Allah tidak lagi menjaga aibnya..Kenapa seseorang itu diaibkan dengan tercelanya.,,,JAWAPANNYA kerana dosa dosanya..........

sambil menghirup minuman panas,cereal peramping(senyum)hati aku kembali tenang.kipas berpusing mengikut hukumnya.sunyi dan sepi.aku perlu mengadai masa kedapur antara tugasan lain diluar..dalam kepala aku sedang mengingatkan kata kata penceramah malam tadi....satu persatu..ia benar benar ceramah yang bagus.tidak diselitkan dengan kuasa kuasa lain.kata katanya datang dari keiklasan hati nya yang dalam....
Adakah menceritakan keburukan orang lain mencerminkan hadirnya kebagusan nilaian diri kita.....


bayangkan penyejuk hati anda......melihat anda.memujuk anda.merayu anda.....aduhai.......

No comments:

Post a Comment