sketsa perjalanan

Monday, February 21, 2011

maideen lagi...

walaupun kepala berat.kaki terasa ada batu tersangkut,aku terpaksa juga mengadap muka beberapa bangla di maideen. aku kalah dengan sikap tangguh lagi.Bawang dah habis.Peti ais sudah kosong..Aku terpaksa memujuk pembantu peribadi untuk ikut serta.Pembagian tugas sudah aku kira kirakan dalam kereta.adek dengan kakak ambil barang barang kering.sudah disenaraikan.Abang ikut emak.jadi guard waktu emak bankinkan duit.Almaklum sekali bank in juta juta gitu...(juta dalam Rupiah)

Aku bertumpu dekat barang barang basah.ikan sayur daging dan lain lain yang basahnya.Ada bangla asik mop lantai.macam robot.kotor lap kotor lap.ada masanya aku terpaksa menyimpang jauh kerana kesiankan dia yang baru mengelap lantai.Nasib baik mukanya biasa biasa je.Kalau macam shah ruth khan.mungkin aku yang tolong mopkan....heheheh.

Tukang potong ikan .ayampun bangla juga.Fasih betul cakap melayunya.baik betul budi bahasanya.Agaknya dia betul betul ikut kamus bahasa melayu.aku cuba ingat kembali pertuturannya.
"ayam ini mahu potong ke"tanyanya bila aku menghulurkan dua ekor ayam.
"ye.potong 12."kata aku selamba.
"itu kepala mahu ke.kaki mau ke."aku rasa tersentak.nak gelak pun ada.agaknya bangla ni baru turun kapal kut.cakap ikut suka dia je'
"awak ambil kepala .kaki bagi saya"aku cuba bergurau dengan senyum senyum sedekah.nampaknya dia suka dengan senyum sedekah aku.Malas nak melayan sengihnya aku menuju kecounter penimbang.Pun bangla juga.
Realitinya dimaiden selain dari pusat membeli belah.ia juga tempat berkumpulnya berbagai bangsa disini.selain wajah wajah satu malaysia,kedapatan juga satu asia.cina memyar.india bangla siam indon.sebagai 60peratus pekerjanya.Kalau nak jumpa orang afrika.pakistan.arab.juga mat salelh boleh datang kemaiden terutamanya hari minggu.Maiden oh maiden....gaji casheir 1300.00...Rm..Namun entah nape .budak melayu sering saja bertukar ganti.Mungkin mereka pelajar.atau sering melompat lompat kerja.

dua troli bertemu disuatu tempat yang dijanjikan.muatan dua troli disatukan,disamping mengesan barang barang yang tidak diizinkan.Maklumlah yang membayarnya ialah maknya...
kepala masih berat.mata macam digantung gantung.terbayang sofa yang empuk.terlintas tilam yang lembut dengan dingin ekon membelai tubuh...
aku menyerahkan kunci kereta pada pembantu setiaku"'.mak tak larat lagi".Aku masuk ,merebahkan kusyen dan aku nampak seseorang.memandangku dari jauh.Macam kenal tapi dimana...............

Dimana...? aku menyimpan wajah itu dalam mata.dalam hati.dalam jiwa..........









sedar sedar aku sampai didestinasiku..
aku sambung mimpi disofa....
oh kepala kenapa engkau berat....

No comments:

Post a Comment