sketsa perjalanan

Thursday, February 24, 2011

orang kita....

 anak3  tahun di hantar kelas melukis.Orang kita yang lain menjeling semacam.kenapa tak dihantar kelas mengaji?dalam kelas itu ramai bukan bangsa kita.kenapa mereka hantar anak mereka sedari kecil kekelas melukis.membazirkan?itulah kita tidak nampak.mereka merancang masa depan anak mereka .kelas kemahiran.melukis menguat dan menajamkan minda.lihat dalam peraduan melukis...siapa yang dapat tempat pertama....bukankah mengaji setakat ikraq mak bapa tak boleh ajar....melukis jarang mak bapa ada kepandaian..


lukisan menyenangkan jiwa.dan secara tak langsung mengasuh minda menjadi seorang yang kreatif.taklah hidup dalam kekosongan dan terlibat dalam gegaja sosial.sbb kemahiran ini mengadai masa.anak muda yang berkeliaran tanpa arah amat rugi hidupnya.lihatlah betapa ramai bangsa kita rosak kerana masa yang tidak dimanafaatkan.

 hantarlah anak anda yang masih kecil kekelas kemahiran.melukis,bermain piano atau alat muzik.atau kelas mencipta seramik.saya berminat melukis sejak kecil.mungkin kerana saya tiada kawan.atau tak ada nak kawan dengan saya.sekeliling saya ialah alam.saya berkawan dengan alam dan meresap dalam minda saya.apa yang saya lukis saya beri pada cikgu.dan cikgu akan menampal dalam bilek darjah.Bngga giler waktu tu...



 sayang bila besar saya tak tunaikan bakat saya.simpan jadi pekasam.tapi saya ajar anak saya melukis.dan memang nampak bakat mereka.cuma itu sekadar mengisi masa.
bukankah boleh manjana ekonomi suatu hari nanti.kreativi ini ramai diterokai oleh bangsa lain.bangsa kita?
apapuntak tau.sayangnya juga saya hanya pandai berkata kata disini.pelukis mulukut senja....

No comments:

Post a Comment